Bokslutskommuniké för perioden 1 maj 2015 – 30 april 2016

Fjärde Kvartalet 1 februari 2016 – 30 april 2016

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 9,4 (7,5) Mkr, en ökning med 24,1% jämfört med motsvarande period föregående år.
  • Bruttoresultatet för perioden uppgick till 8,3 (7,1) Mkr, en ökning med 1,2 Mkr.
  • Bruttomarginalen uppgick till 76% (79%), en minskning med 3%.
  • Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till -3,2 (-5,1) Mkr
  • Första kundorder på Delta4 Discover till Taiwan
  • Stärker marknads och säljresurserna genom omfördelning av interna resurser
  • Erhåller granskningsrapport gällande CE godkännande för Delta4 Discover

Perioden 1 maj 2015 – 30 april 2016

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 33,6 (32,9) Mkr, en ökning med 2,0% jämfört med föregående år.
  • Bruttoresultatet för perioden uppgick till 28,5 (28,7) Mkr
  • Bruttomarginalen uppgick till 73% (73%)
  • Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till -12,2 (-15,2) Mkr
  • Emissionen i juni övertecknades med 56 % och därmed fick ScandiDos den maximala kapitalförstärkningen på 23,9 Mkr före emissionskostnader
  • CE märkning av nya produkten Delta4 Phantom+ erhållen i juni
  • FDA 510(k) godkännande i USA för Delta4 Phantom+ erhölls i augusti 2015
  • Tecknade flerårskontrakt med en befintlig kinesisk distributör på Delta4 Discover, som redan resulterat i strategiskt viktig order
  • Fick en order på Delta4 Discover samt Delta4 Phantom+ till en helt ny kund i Thailand
  • Tilldelades 0,5 Mkr i Vinnovabidrag för utveckling av grafen-baserad detektor
  • Delta4 Phantom+ nu levererat till 10 länder, Iran läggs till listan ”ScandiDos länder”
  • Centre Jean Perrin, Clermont-Ferrand i Frankrike blir första kund att börja använda Delta4 Phantom+
  • Tilldelades 3,0 Mkr i Vinnovabidrag för utveckling av säkerställande av kvalité vid strålbehandling av hjärntumörer
  • Startar säljbolag i Frankrike
  • FDA 510(k) godkännande av Delta4 Discover medför start av försäljning och leveranser till USA

Startar leverans av Delta4 Discover till Asien

Under 2015/2016 kom ScandiDos ut med två unika produkter Delta4 Phantom+ och Delta4 Discover. Delta4 Phantom+ erhöll både FDA 510(k) och CE godkännande under året medan Delta4 Discover är FDA 510(k) godkänt men väntar fortfarande på godkännande för CE märkning. Dessa produkter har förutsättning att öka ScandiDos omsättning väsentligt under kommande år. ScandiDos ställer nu om för att ge ökade resurser till marknadsföring och försäljning av de nya produkterna och därmed öka försäljningen av dessa.

Även under Kv4 2015/2016 ökade försäljningen jämfört med föregående år. Produktionen av Delta4 Phantom+ fungerade i huvudsak bra men leveransförsening av en väsentlig elektronikkomponent medförde att ett flertal beställda system inte kunde levereras under perioden. Om dessa leveranser kunnat ske skulle det inneburit en kraftig omsättningsökning jämfört med 2014/2015. Intresset för Delta4 Phantom+ ökar både från befintliga och nya kunder på samtliga marknader och leveranserna förväntas komma ikapp efterfrågan under Kv1 2016/2017. Den saknade elektronikkomponenten kommer fortsättningsvis att hållas i lager i större kvantitet för ökad leveranssäkerhet.

Leveransförseningarna har haft en negativ påverkan på ScandiDos likviditet. Vid periodens utgång uppgick bolagets finansiella medel till 5,7 Mkr. ScandiDos följer löpande bolagets likviditet med ambitionen att verksamheten skall ha adekvata medel till förfogande.

Området in vivo dosimetri, mätning under behandling, har fått ökat intresse då kunderna ser att man kan spara tid och effektivisera arbetsflödet på strålbehandlingskliniken samtidigt som kvalitetskontrollen ökar. Därmed är det lättare att även ekonomiskt motivera investeringen. Delta4 Discover har numera fått konkurrenter inom området som hjälper till att marknadsföra detta nya applikationsområde och därmed ökar marknadstillväxten. De konkurrerande produkterna utger sig för att vara likartade som Delta4 Discover men har stora begränsningar i mätnoggrannhet och dessutom saknar de Delta4 Discovers bredd i funktionalitet.

Uppsala den 30 juni 2016

ScandiDos Styrelse

För ytterligare information se hemsidan www.Scandidos.com

eller kontakta: Görgen Nilsson, VD i ScandiDos