Delårsrapport för perioden 1 maj 2016 – 31 oktober 2016

Andra Kvartalet 1 augusti 2016 – 31 oktober 2016

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 11,3 (10,4) Mkr, en ökning med 9,3% jämfört med motsvarande period föregående år
  • Bruttoresultatet för perioden uppgick till 10,0 (8,5) Mkr, en ökning med 1,5 Mkr.
  • Bruttomarginalen uppgick till 80% (74%), en ökning med 6%
  • Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till -1,3 (-1,1) Mkr
  • Argentina, 20:e land som köper Delta4 Phantom+
  • Delta4 Phantom+ beställt av prestigesjukhus i Syd Korea
  • Startar försäljningskontor i Asien
  • Beslut om företrädesemission på 28,7 Mkr för att stärka kassan inför kommande produktlanseringar samt ökade marknads- och försäljningsinsatser. Emissionen övertecknad med 53%
  • Delta4 Discover erhåller godkännande enligt Medicinska direktivet och får därmed CE-märkas
  • Utser Erik Penser Bank till Certified Adviser

Perioden 1 maj 2016 – 31 oktober 2016

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 20,6 (13,4) Mkr, en ökning med 53,6% jämfört med motsvarande period föregående år
  • Bruttoresultatet för perioden uppgick till 17,8 (11,6) Mkr, en ökning med 6,2 Mkr.
  • Bruttomarginalen uppgick till 76% (75%), en ökning med 1%
  • Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till -5,4 (-7,5) Mkr

• Tillsätter ny marknadschef

Verksamheten utvecklades på ett positivt sätt under första hälften av 2016/ 2017 och Delta4 Phantom+ genererar nu ett ökat intresse globalt. De problem med komponenter och tillverkning som fanns tidigare är lösta och nu levereras Delta4 Phantom+ med normal leveranstid och ett färdigvarulager är under uppbyggnad.

Under perioden har antalet demonstrationer av Delta4 Discover kunnat ökas då vi nu har investerat i fler system för detta ändamål. Vidareutveckling som genomförts av Delta4 Discover konceptet medför att produkten kan marknadsföras även som en kraftig tidsbesparare för den nödvändiga kvalitetssäkringen. Den största fördelen med detta är att mer tid frigörs för patientbehandling vilket innebär en snabbare intjäningstid av investeringen.

Fortsatt investering i USA marknaden där vi nu har två säljare, båda med lång erfarenhet från strålterapiområdet och egna nätverk. För att ytterligare intensifiera marknadsföringsarbetet tillsattes efter perioden en ny marknadschef på ScandiDos AB.

För ytterligare information samt komplett kommuniké se hemsidan www.Scandidos.com

Uppsala den 15 december 2016

ScandiDos Styrelse

Denna information är sådan information som ScandiDos AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 december 2016 kl. 08:30 CET