Delårsrapport för perioden 1 maj 2019 – 31 oktober 2019

Andra Kvartalet 1 augusti 2019 – 31 okt 2019

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 12,5 (8,7) Mkr, en ökning med 3,8 Mkr dvs. 43% jämfört med motsvarande period föregående år
  • Bruttoresultatet för perioden uppgick till 10,5 (6,9) Mkr, en ökning med 3,6 Mkr
  • Bruttomarginalen uppgick till 77% (71%) en ökning med 6% enheter
  • Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till -2,9 (-5,3) Mkr
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten    -3,9 (-7,5) Mkr
  • Förstärkte säljorganisationen med ny VP Sales i augusti 2019
  • Tidigarelägger rapporten för första kvartalet, skickades ut i september 2019
  • Kallelse till Årsstämma skickades ut i september
  • Årsstämman väljer ny styrelse i oktober 2019

Perioden 1 maj 2019 – 31 oktober 2019

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 25,4 (15,8) Mkr, en ökning med 9,6 Mkr dvs. 61% jämfört med motsvarande period föregående år
  • Bruttoresultatet för perioden uppgick till 21,2 (13,8) Mkr, en ökning med 7,4 Mkr
  • Bruttomarginalen uppgick till 76% (78%) en minskning med 2% enheter
  • Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till -5,4 (-12,9) Mkr
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten    -4,0 (-11,3) Mkr
  • Offentliggjorde emissionsprospekt i maj 2019
  • Företrädesemissionen övertecknades i maj 2019
  • Vann order på Delta4 Phantom+ MR till UMC Utrecht, viktigt referenscenter, i juni 2019
  • Tog order på Delta4 Discover till Italien, från Ospedale Ivrea i juni 2019

Viktiga händelser efter rapportperiodens utgång

• Unik första MR-linac strålbehandling i Uppsala, kvalitetssäkrad med kvalitetssystem från ScandiDos, november 2019

Vi ser fortsatt resultat av den breddning i produktportföljen som genomförts och kunde glädjas åt en 43% ökning av försäljningen jämfört med föregående års kvartal. Det blev därmed det starkaste andra kvartalet någonsin. Omsättningen för första halvåret blev 25,4 (15,8) Mkr en ökning med 61%, eller 9,6 Mkr. Bruttomarginalen för första halvåret blev 76%, en normal nivå för ScandiDos.

Under kvartalet medverkade ScandiDos bl.a. vid den stora Onkologi konferensen, ASTRO, i USA, där vi noterade bra intresse för våra befintliga och nya produkter samt de presentationer som gavs i utställningsbåset.

Säljteamet förstärktes under kvartalet med en ny säljchef, Peter Reinli, som tillträdde i augusti 2019. Peter har lång internationell erfarenhet inom medicinsk teknik och har bl.a. jobbat 9 år för Elekta i Asien. Eftersom mycket av tillväxten framöver kommer att ske i Asien så är det, inte minst av denna anledning, en viktig förstärkning av organisationen.

Akademiska sjukhuset startade kliniska behandlingar med sin MR-linac, UNITY från Elekta och kvalitetssäkringen utfördes med Delta4 Phantom+ MR från ScandiDos.

Elekta har informerat att man förväntar sig högre orderingång av Elekta UNITY än tidigare prognostiserat fram till sommaren 2020 vilket medför en ökad marknad för Delta4 Phantom+ MR.

Uppsala 18 december 2019

ScandiDos AB (publ)

ScandiDos har med sin produkt Delta4 Phantom+ tagit en ledande roll inom avancerad dosimetri och kvalitetssäkring av modern strålterapi av cancer. Med produkten Delta4 Phantom+MR har ScandiDos utvidgat rollen att även gälla det nya området MR-styrd strålterapi. Produkten Delta4Discover är ScandiDos Disruptiva område som på ett unikt sätt möjliggöra oberoende stråldosverifiering under behandling, vilket är framtidens sätt att utföra kvalitetssäkring inom strålterapi av cancer. ScandiDos mätsystem och avancerade beräkningsprogram ger läkare, fysiker och patient ett kvitto på att den avancerade och komplicerade behandlingen kan levereras och har levererats såsom ordinerats.

Huvudkontoret ligger i Uppsala Science Park där bl.a. produktutvecklingen utförs. Försäljning genomförs av säljkontor i USA, Malaysia och Frankrike, direkt i Norden samt via återförsäljare i drygt 45 länder. ScandiDos har samarbetsavtal med de två största terapiföretagen Varian och Elekta som har ScandiDos produkter inlagt i sina säljsystem.

Denna information är sådan information som ScandiDos AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 december 2019 kl. 08:30 CET.