• ScandiDos/

Delta4 Discover, ett toppmodernt dosimetrisystem från ScandiDos, är godkänt för användning av Varian Medical Systems på TrueBeam® och Clinac® System

ScandiDos AB och Varian Medical Systems har slutfört verifiering och validering av Delta4 Discover transmissionsdetektorsystemet för användning på TrueBeam® och Clinac® iX strålbehandlingssystem.

UPPSALA, Sverige - ScandiDos AB (NASDAQ OMX First North: SDOS), världsledande inom kvalitetssäkring (QA) och dosimetri för modern strålterapi, erbjuder nu fullständig verifiering av IMRT och RapidArc® på Varians TrueBeam® och Clinac® iX strålbehandlingssystem genom sitt Delta4 Discover system, en oberoende och realtid 4D in-vivo dosimetrilösning.

"Vi är glada över att vara det första dosimetriföretag som erbjuder högkvalitativ, oberoende verifiering under behandling till Varians användare och samtidigt sparar klinikerna dyrbar tid för kvalitetssäkring", säger ScandiDos VD Görgen Nilsson.

För mer information om Delta4 Discover systemet från ScandiDos, besök

ScandiDos AB är världsledande inom utveckling av avancerade dosimetri och QA (kvalitetssäkring) produkter. Dessa produkter säkerställer att stråldoser, vid avancerad strålningsterapi, levereras till patienten i den mängd och på det sätt som avses. Företagets mätsystem och programvara är utformade för att möta QA-krav och möjliggöra validering av nya strålbehandlingar som implementeras i kliniker över hela världen.

ScandiDos grundades 2002 med huvudkontor i Uppsala, Sverige och har vuxit till att omfatta kontor i Madison, Wis., Peking och Paris. ScandiDos har installerat dosimetri och QA-lösningar i 45 länder, och dess system finns i ledande cancerkliniker över hela världen. Sedan april 2014 är ScandiDos listat på NASDAQ First North Stockholm under koden SDOS.

Görgen Nilsson VD, 2017-11-20 Uppsala