Penser Access: ScandiDos - Vind i seglen

Försäljningen i Q1’19/20 (maj-juli) steg till 12,9 mkr (7,1), vilket var 30% över vår förväntan på 10 mkr. Avvikelsen förklaras av en högre systemförsäljning. Detta var även drivkraften bakom den lägre bruttomarginalen, som sjönk till 75% (86%), då systemförsäljning har en lägre marginal än förbrukningsvaror och tjänster. Rörelsekostnaderna sjönk till 13,1 mkr (14,6), vilket var något över vår förväntan på 12 mkr. Avvikelsen berodde framförallt på högre personalkostnader. EBIT uppgick till -3,6 mkr (-8,7). Efter rapporten höjer vi vårt försäljningsestimat med 21% för ’19/20e drivet av den högre systemförsäljningen samt breddningen av portföljen (senast av Delta4 Phantom+ MR). Bolaget avslutade en nyemission under maj, vilket stärkte kassan med ca 33 mkr. Den stärkta kassan är tillsammans med en ökad efterfrågan de främsta motiven till att vi justerar ned risken i bolaget från Hög till Medel. Sammanfattningsvis ser vi en hög potential i aktien till en medelhög risknivå.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/sdos_20190916.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se