ScandiDos - Bokslutskommuniké för perioden 1 maj 2013 – 30 april 2014

1 februari 2014 - 30 april 2014

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 8,1 (14,5) Mkr
  • Bruttoresultatet för perioden uppgick till 7,4 (10,7) Mkr
  • Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden var -2,8 (0,6) Mkr
  • Nettoresultatet för perioden uppgick till -3,2 (0,3) Mkr
  • Resultat per aktie blev -0,26 (0,17)

1 maj 2013 - 30 april 2014

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 38,7 (39,8) Mkr
  • Bruttoresultatet för perioden uppgick till 33,3 (32,6) Mkr
  • Rörelseresultatet (EBITDA) för hela perioden var -3,2 (-1,0) Mkr
  • Nettoresultatet för perioden uppgick till -4,2 (-2,1) Mkr
  • Nettoresultatet påverkades av ökade kostnader inom marknadsföring och försäljning, men även av utvecklingskostnader som inte aktiverats. Förutom dessa investeringar kan även satsningar i ett eget dotterbolag i Kina nämnas.
  • För året har 6,2 Mkr aktiverats i utvecklingskostnader jämfört med totalt 6,4 Mkr på föregående helår 2012/2013
  • Dotterbolaget i USA har utvecklas positivt, potentialen att växa är fortsatt stor.
  • Dotterbolaget i Kina byggde nätverk på ett bra sätt som väntas ge effekt kommande år. Senareläggning av order i Kina påverkade totala försäljningen negativt under fjärde kvartalet.
  • Resultat per aktie var -0,34 (-1,09) kr.
  • Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten var -4,3 (2,3) Mkr, beroende på uppbyggnad av lager, amortering av rörelsekrediter samt ett negativt rörelseresultat.
  • Under året har bolaget tillförts totalt 34,5 Mkr genom nyemissioner.
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för perioden maj 2013 – april 2014.

Viktiga händelser efter rapportperiodens utgång

ScandiDos har avslutat samarbetet med C-Rad vad gäller samarbete på den nordamerikanska marknaden.

ScandiDos har förstärkt säljkåren med en ny Försäljningschef samt en ny position, en säljansvarig för de Nordiska länderna.

Görgen Nilsson, CEO, ScandiDos AB

Under året har ScandiDos ytterligare stärkt sin ställning vad gäller försäljning av spetsprodukter där vår HexaMotion, i det kommande segmentet 4DRT (4-Dimensional Radiation Therapy), valts av de ledande universitetssjukhusen. Likaledes ökar försäljningen bra av en version av Delta4(PW) som används av de mest avancerade kunderna och så även av avancerade mjukvarutillbehör som Delta4 DVHAnatomy. Detta tillsammans med ett mycket positivt mottagande av den nya produkten Delta4AT bådar gott inför framtiden då denna typ av produkter kommer att efterfrågas av flertalet kunder.

Enligt rapporter från de stora aktörerna inom strålterapi var marknadstillväxten 2013 c:a 10% lägre än normalt, vilket även ScandiDos erfarit. Vi kan dessutom konstatera att försäljningen i olika regioner föll ut annorlunda under året jämfört med tidigare och att vårt tidigare starka fjärde kvartal ersattes av ett starkt tredjekvartal. Vi konstaterar också att Asien fortsätter att växa.

I Europa var det mycket trögt under året, troligen som en försenad effekt av finanskrisen. Vi tog marknadsandelar på tidigare svaga marknader men ett nödvändigt distributörsbyte i Storbritannien, en tidigare stark marknad, bidrog till en svagare utveckling. Under 2014/ 2015 är målsättningen att tillsammans med nya distributörer återta de marknadsandelar vi förlorat under gångna året.

Det intensiva produktutvecklingsarbetet fortsätter enligt plan och vi räknar med att kunna lansera nya, revolutionerande, produkter inom kvalitetssäkring under 2014.

Den 11 april listades ScandiDos aktie på NASDAQ OMX First North. Inför listningen genomfördes en spridningsemission där 1.800.000 aktier emitterades som tillförde bolaget 23,0 Mkr netto efter emissionskostnader. Denna likvid ska säkerställa att den planerade utvecklingstakten av nya produkter kan bibehållas.

Mer information om ScandiDos återfinns på www.ScandiDos.com

ScandiDos har med sin produkt Delta4phantom under de senaste fem åren utvecklats till att bli världsledande inom kvalitetssäkring av avancerad strålterapi av cancer, så som IMRT och VMAT. Företaget har utvecklat en egen unik mätteknik inkluderande detektorer och mjukvara.

ScandiDos produkter syftar till att underlätta införandet av nya mer effektiva behandlingstekniker inom strålterapi. Kvalitetssäkringen möjliggör att fler patienter kan behandlas på ett tryggt och säkert sätt med större chans för överlevnad och god livskvalité.

ScandiDos mätsystem används dagligen av ledande radioterapikliniker i alla världsdelar och har system installerade i mer än 40 länder. Bolaget har sitt huvudkontor i Uppsala i Sverige samt kontor i Madison, Wisconsin, USA och i Beijing i Kina. Företaget arbetar utöver detta med ca 40 lokala distributörer samt globalt med Elekta och Varian.

Citat

Görgen Nilsson, VD