ScandiDos – Kvartal 3 - delårsrapport för 2014/2015

Tredje kvartalet 1 november 2014 - 31 januari 2015

• Delta4 Phantom+ lanserad

• Nettoomsättningen för tredje kvartalet uppgick till 10,2 (12,0) Mkr, en minskning med 1,8 Mkr jämfört med motsvarande period föregående år. Minskningen ligger helt i Japan där försäljningen var exceptionellt hög förra året, men lägre i år.

• Bruttoresultatet för perioden uppgick till 9,1 (9,9) Mkr, en minskning med 0,8 Mkr.  Bruttomarginalen ökade till 75,8% (73,8%), en ökning med 2,0 procentenheter beroende på ökad försäljning av servicekontrakt.

• Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till -1,4 (1,1) Mkr, en försämring med 2,5 Mkr, vilket främst beror på ökade marknads- och säljkostnader samt konsultkostnader för utvecklingsarbete.

• Nettoresultatet för perioden uppgick till -0,9 (0,9) Mkr, en försämring med 1,8 Mkr.

• Resultat per aktie -0,07 (0,45) kr

Perioden 1 maj 2014 – 31 januari 2015

• Ny försäljningschef på plats i juni 2014

• Första order på Delta4 Discover från japansk kund i oktober 2014

• Delta4 Phantom+ lanserad

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 25,4 (30,6) Mkr, en minskning med 17,2% jämfört med motsvarande period föregående år. Minskningen beror främst på en allmän nedgång i marknaden under perioden februari till juli 2014 samt att den Japanska marknaden inte nådde upp till fjolårets höga försäljningsnivå som då kompenserade för en svag Europamarknad.

• Bruttoresultatet för perioden uppgick till 21,7 (25,9) Mkr, en minskning med 4,2 Mkr. Bruttomarginalen uppgick till 71,9% (74,1%), en minskning med 2,2 procentenheter, beroende på nedskrivning av varulager i andra kvartalet.

• Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till -10,0 (-0,4) Mkr, en försämring med 9,6 Mkr, vilket främst beror på försämrad omsättning, samt ökade kostnader för marknadsföring av produkter i lanseringsfas.

• Nettoresultatet för perioden uppgick till -9,5 (-1,0) Mkr, en försämring med 8,5 Mkr.

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -11,0 (-5,4) Mkr, en försämring beroende på det negativa rörelseresultatet.

• Resultat per aktie -0,77 (-0,49) kr

Görgen Nilsson, CEO, ScandiDos AB

ScandiDos fortsätter att kämpa med en dämpad marknad för produktsegmentet PTV (Pre Treatment Verification). Under året har vi lyckats öka försäljningen i flera, sedan tidigare svaga, länder i Asien men samtidigt får vi en rekyleffekt i Japan efter förra årets exceptionella år där.

En rapporterad ökning i orderingång för terapiföretagen Varian i deras senaste rapport samt ett prognostiserat starkt kv4 för Elekta medför att vi tror på en återhämtning av marknaden under 2015.

I slutet av januari lanserade vi ersättningssystemet Delta4 Phantom+ vid ett internationellt säljmöte. Mottagandet var mycket positivt och beställningar kan börja tas omgående från alla marknader utom Nordamerika, där FDA-godkännande först krävs. Vi förväntar oss att snabbt ta marknadsandelar inom PTV området tack vare denna nya produkt, som adresserat de önskemål som kunderna framfört på den befintliga produkten. Med Delta4 Phantom+ kan kunden genomföra kvalitetssäkring väsentligt snabbare än med konkurrerande system och, som tidigare, med högsta noggrannhet!

Färdigställandet av Delta4Discover har dragit ut ytterligare på tiden, men slutversionen kunde visas på ett internationellt säljmöte som ScandiDos höll i slutet av januari 2015. Kunddemonstrationer av denna version startade i februari. Parallellt med validering och slutgiltig granskning för CE-märkning pågår produktion av första serien enheter för leverans av redan gjorda beställningar till kund samt demonstration för intressenter.

Vi ser redan nu fram emot 2015/2016 som det år när ScandiDos åter skapar rejäl tillväxt. Målet, att vi 5 år efter börsintroduktionen skall ha expanderat med i genomsnitt 30% per år, ligger kvar.

Uppsala den 10 mars 2015

Görgen Nilsson, VD ScandiDos

ScandiDos har med sin produkt Delta4 Phantom tagit en ledande roll inom avancerad dosimetri och kvalitetssäkring av modern strålterapi av cancer. ScandiDos mätsystem och avancerade beräkningsprogram ger läkare, fysiker och patient ett kvitto på att den avancerade och komplicerade behandlingen kan levereras såsom planerat.

Huvudkontoret ligger i Uppsala Science Park där bl.a. utvecklingen utförs. Försäljning genomförs av säljkontor i USA och Kina, direkt i norden samt via återförsäljare i totalt mer än 40 länder.

ScandiDos har samarbetsavtal med de två största terapiföretagen Varian och Elekta som har ScandiDos produkter inlagt i sina säljsystem.

ScandiDos är sedan april 2014 listat på NASDAQ First North Stockholm under koden SDOS. Redeye, www.redeye.se, anlitas som Certified Adviser.

För ytterligare information om ScandiDos, besök gärna www.scandidos.com

Kompletta kommunikén finns på: http://www.scandidos.com/home/investor/finansiella-rapporter