SCANDIDOS – Storägare köper ytterligare 10% av bolaget

RTI Group AB (RTI) har, via det helägda dotterbolaget Spore Invest AB, den 26 juli, 2021 utökat sitt ägande i ScandiDos genom att förvärva samtliga (10,01%) aktier från Fårö Capital AB och därmed bli största ägare i ScandiDos med ett totalt ägande om ca 20,3%*.

(*17,4% ägs via egen depå samt 2,9% via kapitalförsäkring)

RTI är ett väl etablerat bolag inom kvalitetssäkring för radiologi som är ett närliggande område till ScandiDos marknad, kvalitetssäkring för radioterapi.

ScandiDos är ett intressant bolag med teknologisk höjd. RTI arbetar också med kvalitetssäkring fast inom en annan domän. Som små globala bolag tror vi det kan finnas möjligheter till samarbete. Det ska bli spännande att följa ScandiDos fortsatta utveckling på lite närmare håll. Vi kommer föreslå en styrelsekandidat i samband med årsstämman efter sommaren”, säger Fredrik Ljungberg, VD för RTI.

Fårö Capital AB som varit största ägare i bolaget sedan 2018 avyttrar genom denna affär hela sitt ägande i ScandiDos.

Scandidos är ett fantastiskt bolag med stor potential, något vi tog fasta på med vår tioprocentiga investering under 2018. Jag hoppas att vi som ägare och styrelseledamot har bidragit till Bolagets förnyelse- och tillväxtresa som redan för det brutna räkenskapsåret 2020/21 resulterade i en positiv EBITDA. Bolaget får nu en ny huvudägare med djup domänkunskap som kommer fortsätta och accelerera den processen”, säger Christer Fåhraeus, VD Fårö Capital AB

Vi är mycket glada över att en av våra storägare, med gedigna branschkunskaper inom kvalitetssäkring i klinisk miljö, nu ökar sitt ägande ytterligare och blir största ägare. Vi ser mycket fram emot att aktivt arbeta med RTI Group framöver för att förstärka ScandiDos position på marknaden då kvalitetssäkring inom de två områdena radioterapi och radiologi har flera beröringspunkter.” säger Olof Sandén, Ordförande ScandiDos AB

Denna information är sådan som ScandiDos är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-07-26 08:00 CET.

ScandiDos är sedan april 2014 listat på NASDAQ First North Growth Market Stockholm under koden SDOS. Erik Penser Bank (08-463 83 00, certifiedadviser@penser.se), anlitas som Certified Adviser.

För ytterligare information se hemsidan www.Scandidos.com eller kontakta:

Olof Sandén, Ordförande i ScandiDos, olof.sanden@scandidos.com

Gustaf Piehl, VD i ScandiDos, investor@scandidos.com, 018-472 30 20

ScandiDos AB (publ), 556613-0927, Uppsala Science Park, 751 83 Uppsala

ScandiDos har med sin produkt Delta4 Phantom+ tagit en ledande roll inom avancerad dosimetri och kvalitetssäkring av modern strålterapi av cancer. Med produkten Delta4 Phantom+ MR har ScandiDos utvidgat rollen att även gälla det nya området MR-styrd strålterapi. Produkten Delta4 Discover är ScandiDos disruptiva område som på ett unikt sätt möjliggör oberoende stråldosverifiering under behandling, vilket är framtidens sätt att utföra kvalitetssäkring inom strålterapi av cancer. ScandiDos mätsystem och avancerade beräkningsprogram ger läkare, fysiker och patient ett kvitto på att den avancerade och komplicerade behandlingen kan levereras och har levererats såsom ordinerats.

Huvudkontoret ligger i Uppsala Science Park där bl.a. produktutvecklingen utförs. Försäljning genomförs av säljkontor i USA, Malaysia och Frankrike, direkt i Norden samt via återförsäljare i drygt 40 länder. ScandiDos har samarbetsavtal med de största terapiföretagen som har ScandiDos produkter inlagt i sina säljsystem.