• ScandiDos/

ScandiDos AB (publ) (556613-0927)   Delårsrapport för perioden 1 maj 2015 – 31 juli 2015

Perioden Första Kvartalet 1 maj 2015 – 31 juli 2015

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 3,0 (5,4) Mkr, en minskning med 44,3% jämfört med motsvarande period föregående år beroende på uppstartsproblem med serieproduktion av Delta4 Phantom+ som resulterade i försenade leveranser.

• Bruttoresultatet för perioden uppgick till 3,1 (4,8) Mkr, en minskning med 1,7 Mkr. Bruttomarginalen uppgick till 77,9% (70,8%), en ökning med 7,1% beroende på ökad försäljning av servicekontrakt.

• Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till -6,5 (-5,2) Mkr, en försämring med 1,3 Mkr, främst beroende på försämrad omsättning och ökade marknads- och säljkostnader.

• Nettoresultatet för perioden uppgick till    -6,7 (-5,3) Mkr, en försämring med 1,4 Mkr.

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -8,6 (-4,7) Mkr, en försämring beroende på det negativa resultatet och ökad kapitalbindning i varulager.

• Resultat per aktie -0,36 (-0,43) kr

• ScandiDos ansökan om FDA 510(k) godkännande i USA för Delta4 Phantom+ och Delta4 Discover inlämnad.

• CE märkning av nya produkten Delta4 Phantom+ erhållen.

• CE märkning av nya produkten Delta4 Discover är i slutfas.

• ScandiDos tog en strategiskt viktig order samt fick ett flerårskontrakt med en kinesisk distributör på Delta4 Discover.

• ScandiDos tog en order på Delta4 Discover samt Delta4 Phantom+ till en helt ny kund i Thailand.

• ScandiDos tilldelades 0,5Mkr i Vinnovabidrag för utveckling av grafen-baserad detektor.

• Emissionen övertecknades med 56 % och därmed fick ScandiDos den maximala kapitalförstärkningen på 23,9 Mkr före emissionskostnader.

Viktiga händelser efter periodens utgång

• FDA 510(k) godkännande i USA för Delta4 Phantom+ har beviljats i augusti 2015 och därmed kan marknadsföring och försäljning starta.

• Klinik i Frankrike första kund att börja använda Delta4 Phantom+

• ScandiDos har fått fart på leveranserna och därmed försäljningen av Delta4 Phantom+ i augusti

• ScandiDos har beslutat att senarelägga årsstämman till den 26 oktober för att i god tid innan, kunna nominera en ny styrelse.

Även Kv1 2015/2016 blev ett svagt kvartal. Denna gång beror det dock inte på svag efterfrågan utan snarare på problem att producera och leverera Delta4 Phantom+ system.

Intresset för Delta4 Phantom+ är mycket bra och första leveransen till Frankrike, till en sedan tidigare kund, gav mycket positiv genklang. Under perioden hölls bl.a. en årlig konferens i Frankrike med köbildning för att få se Delta4 Phantom+ och Discover.

Perioden har varit intensiv med nationella möten i flertalet Europeiska länder där ScandiDos tillsammans med respektive distributör ställt ut både Delta4 Phantom+ och Delta4 Discover med bra respons. Marknaden är dock fortfarande dämpad i Europa vilket påverkar affärsavsluten.

Även vid den årliga konferensen och mässan för medicinska fysiker i USA, AAPM, var intresset mycket bra för både Delta4 Phantom+ och Discover.

I väntan på FDA-godkännande av både Delta4 Phantom+ och Discover får produkterna inte marknadsföras och inte heller offereras i USA. Detta gör att den amerikanska marknaden för närvarande befinner sig i vänteläge. ScandiDos har p.g.a. detta passat på att omorganisera säljkåren för att stå extra stark när de regulatoriska bitarna är avklarade. Efter rapportperioden, i augusti, meddelade FDA att Delta4 Phantom+ var godkänd för den amerikanska marknaden.

Efter rapportperiodens slut har alla kända tillverkningsproblemen lösts och leveranserna av Delta4 Phantom+ kommit igång.

Uppsala den 23 september 2015

ScandiDos Styrelse

För ytterligare information samt komplett kommuniké se hemsidan www.Scandidos.com