ScandiDos Delta4 Phantom+ godkänd för CE märkning – Leveransstart i juni

ScandiDos nya produkt Delta4 Phantom+ som ersätter Delta4 Phantom har nu godkänts av Intertek, ScandiDos Notified Body. Därmed kommer ScandiDos att kunna frisläppa Phantom+ och starta leveranserna redan i juni.

ScandiDos Delta4 Phantom (även kallad Delta4PT) introducerades 2006 som ett helt nytt och mer effektivt sätt att utföra kvalitetssäkring vid avancerade tekniker för cancerbehandling så som IMRT, VMAT och TomoTherapy. Dessa behandlingstekniker har de senaste åren ökat sin andel av radioterapibehandlingarna och därmed måste mätningar och kvalitetssäkring utföras för fler patienter. Kliniker har uttryckt behov av att kunna minska tiden de måste lägga på kvalitetssäkring av behandlingar. Vi har med introduktionen av Delta4 Phantom+ kraftigt reducerat tiden för uppsättning och för underhåll av mätsystemet samt ökat prestanda för att ytterligare ta höjd för framtida applikationer.

Det är en viktig dag för ScandiDos då Phantom+ nu godkänts för CE märkning. Trycket är stort på oss att börja leverera Phantom+ då föregångaren Delta4 Phantom inte produceras längre och intresset för den nya produkten är stort, säger Görgen Nilsson VD.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Görgen Nilsson, VD ScandiDos
E-mail: Gorgen.Nilsson@ScandiDos.com

ScandiDos har med sin produkt Delta4 Phantom tagit en ledande roll inom avancerad dosimetri och kvalitetssäkring av modern strålterapi av cancer. Med Delta4 Discover öppnas också möjligheten att under pågående behandling utföra stråldosverifiering och därmed öka kvaliteten och säkerheten i behandlingen. ScandiDos mätsystem och avancerade beräkningsprogram ger läkare, fysiker och patient ett kvitto på att den avancerade och komplicerade behandlingen kan levereras såsom planerat.

Huvudkontoret ligger i Uppsala Science Park där bl.a. utvecklingen utförs. Försäljning genomförs av säljkontor i USA och Kina, direkt i Norden och samt via återförsäljare i totalt mer än 40 länder. ScandiDos har samarbetsavtal med de två största terapiföretagen Varian och Elekta som har ScandiDos produkter inlagt i sina säljsystem. ScandiDos är sedan april 2014 listat på First North. Redeye är bolagets Certified Adviser.