ScandiDos erhåller första ordern på mätsystemet Delta4AT

Läs original

Det Uppsalabaserade medicinteknikbolaget ScandiDos har mottagit den första ordern på mätsystemet Delta4AT. Beställare är Euro Meditech Co. Ltd. (EMT) i Japan. Systemet ska levereras under kvartal Q3 2014. Delta4AT används för att vid strålbehandling av cancer säkerställa att patienten ges rätt stråldos och att dosen träffar exakt i tumören.

ScandiDos Delta4AT är ett unikt patenterat mätsystem som gör det möjligt för kliniker att vid avancerad strålbehandling av cancer kunna verifiera att patienten får rätt dos i tumören vid varje behandlingstillfälle, något som hittills inte varit möjligt. Japan är jämte USA och Kina en av de största enskilda marknaderna för strålterapi.

-          Detta är en betydande milstolpe för oss. Japan har under många år varit den enskilt viktigaste marknaden för ScandiDos och den här ordern är ett kvitto för oss att vårt system motsvarar kraven hos de kvalitetsmedvetna japanska kunderna som alltid ställer höga krav, säger Görgen Nilsson, VD ScandiDos

ScandiDos har med sin produkt Delta4 Phantom under de senaste fem åren utvecklats till att bli världsledande inom kvalitetssäkring av avancerad strålterapi av cancer och genom detta säkerställa att den behandling som ges med teknikerna IMRT eller VMAT är korrekt. Delta4 är en produktplattform med avancerade mätsystem och beräkningsprogram som kvalitetssäkrar hela behandlingskedjan, från ordination till sista behandlingsfraktion med unik noggrannhet och effektivitet. Vid avvikelser kan de avancerade analysverktygen i Delta4 användas för att identifiera felkällor så att dessa kan åtgärdas.

Citat

- Detta är en betydande milstolpe för oss. Japan har under många år varit den enskilt viktigaste marknaden för ScandiDos och den här ordern är ett kvitto för oss att vårt system motsvarar kraven hos de kvalitetsmedvetna japanska kunderna som alltid ställer höga krav
Görgen Nilson