• ScandiDos/

ScandiDos fördelar om interna resurser samt så har vi fått granskningsrapport gällande CE-märkning av Delta4 Discover

ScandiDos AB (publ), ett världsledande företag inom kvalitetssäkring av modern strålterapi genom avancerade mät- och beräkningsmetoder, har beslutat att flytta om interna resurser från utveckling till marknadsföring och sälj vilket bl.a. medför personalnedskärning inom utveckling. Bolaget har också erhållit en första granskningsrapport för CE-märkning av Delta4 Discover.

VD Görgen Nilsson

ScandiDos styrelse har beslutat att sänka kostnadsläget inom produktutveckling för att dels sänka det allmänna kostnadsläget och dels kunna satsa mer på marknadsföring och försäljning av de nya produkterna Delta4 Phantom+ och Delta4 Discover.

Efter lång väntan har vi nu fått en första granskningsrapport från vår notified body vad gäller CE märkning av Delta4 Discover. Rapporten tar upp ett antal avvikelser främst i dokumentationen som ScandiDos måste åtgärda för att erhålla CE godkännande för Delta4 Discover. Avvikelserna kräver vare sig förändringar av produkten eller ytterligare externa tester utan enbart internt arbete. ScandiDos bedömer att avvikelserna skall vara åtgärdade med god marginal i förhållande till de 30 dagar som notified body kräver för återrapportering.

ScandiDos har med sin produkt Delta4 Phantom, nu ersatt av Phantom+, tagit en ledande roll inom avancerad dosimetri och kvalitetssäkring av modern strålterapi av cancer. Med Delta4 Discover öppnas också möjligheten att under pågående behandling utföra stråldosverifiering och därmed öka kvaliteten och säkerheten i behandlingen. ScandiDos mätsystem och avancerade beräkningsprogram ger läkare, fysiker och patient ett kvitto på att den avancerade och komplicerade behandlingen kan levereras och har levererats såsom planerat.

Huvudkontoret ligger i Uppsala Science Park där bl.a. utvecklingen utförs. Försäljning genomförs av säljkontor i USA och Kina, direkt i Norden och samt via återförsäljare i drygt 40 länder. ScandiDos har samarbetsavtal med de två största terapiföretagen Varian och Elekta som har ScandiDos produkter inlagt i sina säljsystem.

ScandiDos är sedan april 2014 listat på NASDAQ First North Stockholm under koden SDOS. Redeye, www.redeye.se, anlitas som Certified Adviser.