ScandiDos och C-RAD har beslutat att avsluta samarbetet på den Nordamerikanska marknaden

Läs original

ScandiDos och C-RAD, två Uppsalabaserade företag bägge verksamma inom strålterapiområdet, har beslutat att avbryta säljsamarbetet på den Nordamerikanska marknaden. Med introduktionen av nya produkter uppstår delvis en konkurrenssituation vilket gör att agerandet på marknaden inte längre blir tydligt för kunderna och därmed avslutas nu samarbetet.

ScandiDos och C-Rad inledde i juni 2013 ett samarbete på den Nordamerikanska marknaden med ett ömsesidigt distributionsavtal av respektive bolags produkter.

Då ScandiDos verkade inom dosimetri och C-RAD inom positionering så förelåg ingen konkurrenssituation, samtidigt som man vände sig till samma kunder inom avancerad strålterapi. De bägge företagen beslutade därför att låta sina respektive säljorganisationer sälja produkterna från båda företagen för att få ett ökat tryck i försäljningen i Nordamerika. ScandiDos och C-Rads senaste produktutveckling kommer att leda till en viss överlappning avseende produkternas funktion varvid en konkurrenssituation kommer att uppstå. Det innebär att erbjudandet till kunderna om vilken lösning som förespråkas kommer att bli oklart och budskapet till kunderna inte lika tydligt och därmed avslutas samarbetet.

ScandiDos och C-RAD kommer nu att arbeta vidare med sina existerande separata organisationer i Nordamerika och fokusera sina resurser inom det egna produktområdet. Försäljningsprojekt som startats under tiden för samarbetet kommer att avslutas innan 31 juli.

Görgen Nilsson, CEO, ScandiDos AB

“C-Rad har börjat marknadsföra sin bilddetektor inom området kvalitetssäkring och kommer därmed att erbjuda nedströms dosimetri. Vi måste därmed se C-Rad som en konkurrent till ScandiDos och avslutar därför säljsamarbetet i Nordamerika.

ScandiDos har sedan 6 år tillbaka en väl fungerande organisation i USA med huvudkontor i Madison som ansvarar för försäljning och mycket uppskattad service-support till en relativt stor kundbas. Med denna organisation kommer vi nu åter att fokusera till 100% på ScandiDos egna produkter."

För ytterligare information kontakta:
Görgen Nilsson, VD ScandiDos, Tel: 018-472 3032, mejl: Gorgen.Nilsson@ScandiDos.com

ScandiDos har med sin produkt Delta4phantom under de senaste fem åren utvecklats till att bli världsledande inom kvalitetssäkring av avancerad strålterapi av cancer och genom detta säkerställa att den behandling som ges med teknikerna IMRT eller VMAT är korrekt. Delta4är en produktplattform med avancerade mätsystem och beräkningsprogram som kvalitetssäkrar hela behandlingskedjan, från ordination till sista behandlingsfraktion med unik noggrannhet och effektivitet. Vid avvikelser kan de avancerade analysverktygen i Delta4användas för att identifiera felkällor så att dessa kan åtgärdas.

Citat

Görgen Nilsson, VD ScandiDos