• ScandiDos/

ScandiDos offentliggör prospekt avseende företrädesemission innehållande ny finansiell information

2015-04-19

ScandiDos offentliggör prospekt avseende företrädesemission. Prospektet har godkänts och registrerats av Finansinspektionen.

Bolaget offentliggör i prospektet skuldsättning, eget kapital samt nettoskuldsättning per den 31 mars 2015. De räntebärande kortfristiga skulderna uppgår till 4,9 mkr, de långfristiga skulderna uppgår

till O mkr och det egna kapitalet uppgår till 26,7 mkr. Nettoskuldsättningen uppgår till

2,3 Mkr.

Prospektet avseende ScandiDos företrädesemission är nu offentliggjort. Samtliga aktieägare vars innehav är direktregistrerat i Euroclear Sweden AB på avstämningsdagen den 18 maj 2015 kommer att få en förtryckt emissionsredovisning, anmälningssedel samt en sammanfattning av erbjudandet per post till den i Euroclear angivna adressen. Aktieägare som har sitt innehav i aktiedepå eller på annat sätt förvaltat genom förvaltare får information och instruktioner direkt från sin bank eller förvaltare. Prospektet kommer att finnas tillgängligt på ScandiDos hemsida, www.scandidos.se samt på Erik Penser Bankaktiebolags hemsida, www.penser.se.

Teckningstiden i emissionen löper från den 20 maj till och med den 2 juni 2015. Villkoren i emissionen innebär att två (2) befintliga aktier berättigar till teckning av en (1) ny aktie till kursen 4,0 kronor. De som på avstämningsdagen är aktieägare i ScandiDos kommer att erhålla en (1) teckningsrätt per befintlig aktie, två (2) teckningsrätter berättigar till teckning av en (1) ny aktie för 4,0 kronor. Härutöver erbjuds aktieägare och andra investerare att utan företrädesrätt anmäla intresse om teckning av nya aktier.

För ytterligare information:

Görgen Nilsson, VD ScandiDos

email: gorgen.nilsson@scandidos.com

www.scandidos.com

ScandiDos har med sin produkt Delta4 Phantom tagit en ledande roll inom avancerad dosimetri och kvalitetssäkring av modern strålterapi av cancer. Med Delta4 Discover öppnas också möjligheten att under pågående behandling utföra stråldosverifiering och därmed öka kvaliteten och säkerheten i behandlingen. ScandiDos mätsystem och avancerade beräkningsprogram ger läkare, fysiker och patient ett kvitto på att den avancerade och komplicerade behandlingen kan levereras såsom planerat.

Huvudkontoret ligger i Uppsala Science Park där bl.a. utvecklingen utförs. Försäljning genomförs av säljkontor i USA och Kina, direkt i Norden och samt via återförsäljare i totalt mer än 40 länder. ScandiDos har samarbetsavtal med de två största terapiföretagen Varian och Elekta som har ScandiDos produkter inlagt i sina säljsystem. ScandiDos är sedan april 2014 listat på First North. Redeye är bolagets Certified Adviser.