ScandiDos tar order på Delta4 Phantom+ MR till referensernas referens, UNC Utrecht

ScandiDos AB (publ) noterat på First North, är ett världsledande företag inom kvalitetssäkring av modern strålterapi genom avancerade mät- och beräkningsmetoder, låter meddela att man nu tagit en order på nya produkten Delta4 Phantom+ MR till UNC Utrecht, universitetet som utvecklade första MR-linacen.

VD Görgen Nilsson

ScandiDos har tagit en mycket viktig strategisk order på två st Delta4Phantom+ MR till UNC i Utrecht, ordern är rabatterad till 85kEuro till ScandiDos.

UNC i Utrecht som är och har varit ScandiDos samarbetspartner vid utvecklingen av Delta4Phantom+MR är även Elektas samarbetspartner och initiativtagare för utvecklingen av Elektas UNITY. Därmed är UNC i Utrecht den viktigaste referens man kan få inom området.

MR-linac tekniken medger strålbehandling samtidigt som patientens anatomi visualiseras med en s.k. MR kamera. MR tekniken bygger på mycket kraftiga magnetfält vilket gör det tekniskt svårt att ha elektronisk utrustning på patientens plats och därmed krävs specialutvecklad utrustning för ändamålet.

Delta4Phantom+ MR som är både CE märkt och FDA 510(k) godkänd är en “state of the art” produkt, liksom övriga ScandiDos produkter.

ScandiDos har med sin produkt Delta4Phantom+ tagit en ledande roll inom avancerad dosimetri och kvalitetssäkring av modern strålterapi av cancer. Med produkten Delta4Discover har ScandiDos stärkt denna position genom att på ett unikt sätt möjliggöra stråldosverifiering även under behandling, vilket ökar kvaliteten och säkerheten i behandlingen. ScandiDos mätsystem och avancerade beräkningsprogram ger läkare, fysiker och patient ett kvitto på att den avancerade och komplicerade behandlingen kan levereras och har levererats såsom ordinerats.

Huvudkontoret ligger i Uppsala Science Park där bl.a. produktutvecklingen utförs. Försäljning genomförs av säljkontor i USA, Malaysia och Frankrike, direkt i Norden samt via återförsäljare i drygt 40 länder. ScandiDos har samarbetsavtal med de två största terapiföretagen Varian och Elekta som har ScandiDos produkter inlagt i sina säljsystem.

ScandiDos är sedan april 2014 listat på NASDAQ First North Stockholm under koden SDOS. Erik Penser Bank, certifiedadviser@penser.se Telefon: 08-463 83 00, anlitas som Certified Adviser.

Denna information är sådan information som ScandiDos AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 juni 2019 kl. 10:50 CET.