Stort intresse för ScandiDos nya trådlösa teknologi på ESTRO 3rd Forum

Barcelona.  I samband med den årliga ESTRO (European SocieTy for Radiotherapy & Oncology) konferensen och industriutställningen presenterade ScandiDos sina nya produkter Delta4 Phantom+ och Delta4 Discover för europeiska kunder. Intresset från både nya och existerande kunder var stort där speciellt införandet av Wi-Fi och andra effektivitetshöjande förbättringar uppskattades.

ScandiDos Delta4PT system introducerade 2006 ett helt nytt och mer effektivt sätt att utföra QA vid avancerade tekniker för cancerbehandling så som IMRT, VMAT och TomoTherapy. Dessa behandlingstekniker har de senaste åren ökat sin andel av radioterapibehandlingarna och därmed måste QA utföras för fler patienter. ”Kliniker har uttryckt behov av att kunna minska tiden de måste lägga på kvalitetssäkring av behandlingar. Vi har med introduktionen av Delta4 Phantom+ kraftigt reducerat tiden för uppsättning och för QA underhåll. Samtidigt kan vi med Delta4 Discover erbjuda klinker en total lösning för att utföra modern radioterapi på ett effektivt och säkert sätt för patienterna”, säger Ingemar Wiberg, VP Marketing för ScandiDos.

”Vi konstaterar med glädje det stora intresset för de nya produkterna som vi har sett under konferensen, både från nya och från existerande kunder. Vi ser därför utomordentliga möjligheter att kunna ta marknadsandelar och att sälja uppgraderingar till våra existerande kunder”, säger Jan Gustavsson, VP Sales för ScandiDos. ScandiDos har redan börjat ta emot kundorder på Delta4 Phantom+ och Delta4 Discover för leverans under första halvåret 2015.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Görgen Nilsson, VD ScandiDos
E-mail: Gorgen.Nilsson@ScandiDos.com

ScandiDos har med sin produkt Delta4 Phantom tagit en ledande roll inom avancerad dosimetri och kvalitetssäkring av modern strålterapi av cancer. Med Delta4 Discover öppnas också möjligheten att under pågående behandling utföra stråldosverifiering och därmed öka kvaliteten och säkerheten i behandlingen. ScandiDos mätsystem och avancerade beräkningsprogram ger läkare, fysiker och patient ett kvitto på att den avancerade och komplicerade behandlingen kan levereras såsom planerat.

Huvudkontoret ligger i Uppsala Science Park där bl.a. utvecklingen utförs. Försäljning genomförs av säljkontor i USA och Kina, direkt i Norden och samt via återförsäljare i totalt mer än 40 länder. ScandiDos har samarbetsavtal med de två största terapiföretagen Varian och Elekta som har ScandiDos produkter inlagt i sina säljsystem. ScandiDos är sedan april 2014 listat på First North. Redeye är bolagets Certified Adviser.