Evreka och Nationalencyklopedin i samarbete

Evreka och Nationalencyklopedin i samarbete Söktjänsten Evreka har inlett ett samarbete med Nationalencyklopedin (NE). Tjänsten är redan tillgänglig för alla som går in på www.evreka.com. Förutom vanliga träffar från webben visas nu även träffar från NE på Evrekas sökresultatsida. Vid träff på något av nästan 190 000 ord från NEs uppslagsverk och NEs ordbok visas en länk på sökresultatsidan. Genom att klicka på länken får man se NEs definition av ordet och liknande ord. Vid en sökning på Evreka efter t.ex. "Stockholm" visas länken "Ur Nationalencyklopedin - läs mer om Stockholm". När användaren klickar på länken visas definitioner av 78 Stockholmsrelaterade ord, allt från antalet invånare i Stockholm till Stockholmsåsen (en "ca 60 km lång rullstensås"). "Genom detta samarbete befäster Evreka sin ställning som den ledande söktjänsten i Sverige. NE och Evreka kompletterar varandra väl. Många av våra användare söker källgranskad fakta, nu kan de nå den med ett klick.", säger Magnus Gagnelid på Evreka. "Nationalencyklopedin får på det här sättet en unik möjlighet att visa upp vårt kvalitetsinnehåll för över 1,5 miljoner användare", tillägger Jens Ljung från Nationalencyklopedin. Samarbetet återfinns dels på Evrekas resultatsida, dels på http://www.evreka.com/dict/. För mer information, kontakta: Magnus Gagnelid, utvecklingschef för söktjänster, Scandinavia Online tel 08-58 78 10 00, magnus@evreka.com Jens Ljung, affärsutvecklingschef, digitala medier, Nationalencyklopedin, tel 040-665 47 21, jens.ljung@ne.se I maj 2000 lanserades Nationalencyklopedin på Internet, www.ne.se, som innehåller allt från Nationalencyklopedins 20 band, de tre supplementbanden, ordböckerna och material ur årsbanden. I NE:s produktsortiment ingår även multimedieversioner på DVD och CD, atlasband samt ett kunskapsspel, NE-spelet. Redaktionen gör varje år ett årsband, skriver och redigerar populärvetenskapliga notiser och reportage till Internettjänsten och uppdaterar innehållet kontinuerligt. Evreka är Sveriges största söktjänst med över 1,5 miljoner unika användare (enligt RedSheriff). Evreka blev i juni utsedd till Sveriges bästa söktjänst av tidningen Internetworld med motiveringen "Evreka är Sveriges bästa och mest välbesökta sökmotor. Det här är en resurs som du har anledning att återkomma till dagligen." Scandinavia Online är ett ledande Internet-mediaföretag i Norden. Onlinenätverket har varje månad mer än 8 miljoner unika användare (enl. Gallup/RedMeasure) och består av portalerna passagen.se, sol.no, sol.dk och suomi24.fi samt sökmotorerna evreka.com, evreka.fi, kvasir.no, sol søg , liksom konsumentguiden dinside.no. År 2000 uppgick intäkterna till totalt 221 miljoner SEK och per den 30 september 2001 hade gruppen 188 anställda. Scandinavia Onlines aktier är noterade på OM Stockholmsbörsen (SCOL) och på Oslo Stock Exchange (SCO). Scandinavia Online AB Adress: Box 1388 111 93 Stockholm Sweden Tel: +46 8 587 810 00 Fax: +46 8 587 810 80 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/29/20011129BIT00760/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/29/20011129BIT00760/bit0002.pdf