Passagen första portal med mikrobetalningar

Passagen första portal med mikrobetalningar Sveriges mest besökta internetportal Passagen kommer från mitten av september att lansera möjligheten att göra s k mikrobetalningar via SMS. Metoden kallas Premium SMS och upp till tio kronor kan debiteras via SMS. Premium SMS är alltså både ett betalningssätt och en transportväg. Tanken är att Passagens samtliga mobiltelefonanvändare i Sverige, ska kunna betala för erbjudna tjänster som till exempel ikoner och ringsignaler via sin egen mobiltelefon. Det är första gången ett projekt av detta slag i samarbete mellan konkurrerande operatörer äger rum. Passagen inleder detta pilotprojekt i samarbete med den ledande norska innehållsleverantören Cellus. Tjänsten erbjuds till alla som efter den 15 september går in på Passagens hemsida. Passagen kommer i första hand att använda sig av mikrobetalningssystemet vid tävlingar, för betalning av vissa mobila tjänster och på sikt eventuellt för vissa delar av portalens innehåll. I dagsläget är det bara möjligt att debitera från uppringande mobiltelefon men inom cirka ett halvår kommer även inkommande SMS att kunna debiteras, till exempel för prenumeration på olika slags tjänster. Det är den explosiva utvecklingen av SMS som driver på utvecklingen. Både Norge och Finland har högre SMS-användning än Sverige. I Norge har man beräknat den mobila marknaden för mikrobetalningar till cirka 400 MNKR. Motsvarande siffra för Sverige bedöms vara ca 500 MSEK fram till och med år 2002. Vid frågor, kontakta David Eriksson, Scandinavia Online Passagen AB, tel: 0733-861537 Sacndinavia Online Passagen AB Box 1388 111 93 Stockholm Sverige Tel: +46 8 587 810 00 Fax: +46 8 587 810 80 www.passagen.se www.scandinaviaonline.com Passagen är en del av Scandinavia Online AB som är Nordens ledande Internetmedieföretag. Internetnätverket har mer 7 miljoner unika användare per månad och består av portalerna passagen.se, sol.no, sol.dk och suomi24.fi och sökmotorerna evreka.com, evreka.fi, kvasir.no och kvasir.dk.Scandinavia Onlines aktier är noterade på OM Stockholmsbörsen (SCOL) och på Oslo Børs (SCO). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/05/20010905BIT00640/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/05/20010905BIT00640/bit0001.pdf