SOL - Kontantbud på alla aktier från Eniro

SOL - Kontantbud på alle aktier från Eniro Följande pressemeddelande utgick i dag från Eniro AB: "Eniro AB (publ) ("Eniro") lämnar idag ett kontant erbjudande ("Erbjudandet") till aktieägarna i Nordens största portalnätverk Scandinavia Online AB (publ) ("SOL") att förvärva samtliga aktier i SOL. Genom förvärvet blir Eniro det ledande katalog- och söktjänstföretaget i Norden såväl offline som online. Presskonferens idag tisdag kl 10.30 på Operaterassen i Stockholm samt kl 15.00 i SOLs lokaler Gjerdrums vei 11 (Nydalen), Oslo Telefonkonferens kl 10.30 på telefonnummer +46 8 500 525 41 · Eniro erbjuder 11,50 kr kontant per aktie. Erbjudandet innebär en premie om cirka 44 procent i förhållande till den sista betalkursen för SOL:s aktie på Stockholmsbörsen dagen före Erbjudandets offentliggörande. · SOL:s styrelse rekommenderar enhälligt aktieägarna att acceptera Erbjudandet från Eniro. · Huvudägarna accepterar: Aktieägare som kontrollerar aktier motsvarande 75,9 procent av antalet aktier och röster i SOL har förbundit sig att oåterkalleligt acceptera Erbjudandet från Eniro. · Anmälningsperiod: Anmälningsperioden för att acceptera Erbjudandet beräknas löpa fr o m den 26 november t o m den 14 december 2001. Förvärvet av SOL ligger i linje med Eniros strategi att bli en av Europas ledande leverantörer av söktjänster såväl offline som online. - Eniro och SOL är en perfekt kombination. Eniro har en bevisad modell för att skapa intäkter online med en marknadsandel på 50 procent av den svenska Internetannonseringen. SOL har den klart ledande användarpositionen i Norden och särskilt när det gäller kvalificerade söktjänster. Tillsammans förenar vi Eniros framgångsrika sälj- och marknadsbearbetning med SOL:s höga användning, säger Lars Guldstrand, verkställande direktör och koncernchef i Eniro, i en kommentar. Vid utvärderingen av SOL har vi även beaktat bolagets kassa, omfattande förlustavdrag som vi kan använda, samt deras avancerade tekniska plattform. I sammandrag innebär affären att Eniro erhåller: · den i särklass största användarbasen i Norden med över 5 miljoner unika användare, att jämföras med Eniros nuvarande bas på 0,7 miljoner användare · en stark ställning när det gäller avancerade söktjänster samt sökmotorn Evreka/Kvasir · en stark position i Norge där Eniro inte är verksamt · möjligheten att flytta över hela koncernens onlineverksamhet till SOL:s avancerade och nyinstallerade onlineplattform som redan idag betjänar de nordiska länderna från en central driftsmiljö. Förvärvet: · förväntas innebära organisatoriska omstruktureringar som bedöms vara helt genomförda under 2002 · beräknas ge ett positivt tillskott till såväl EBITDA som koncernens kassaflöde från och med fjärde kvartalet 2002 och sammantaget en negativ inverkan på EBITDA för räkenskapsåret 2002 om cirka 20 MSEK · är positivt på EBITDA-nivå redan för helåret 2002, exkluderat kostnaderna för dubbla tekniska plattformar." Fullstending pressemelding finnes på www.eniro.com. For ytterligere informasjon, ta kontakt med: Birger Steen (konsernsjef), +46 709 35 28 18, birger.steen@scandinaviaonline.se Anne Langbraaten (finansdirektør), +47 2258 3988, annel@a.sol.no ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/20/20011120BIT00200/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/20/20011120BIT00200/bit0002.pdf