Årsredovisning för Scandinavian AirAmbulance Holding AB(publ)

Report this content

Sveriges ledande ambulansflygföretag avger härmed sin årsredovisning för verksamhetsåret 2012-13.

Scandinavian AirAmbulance koncernan (SAA) är Sveriges ledande ambulansflygföretag.

Med 7 ambulansflygplan samt 6 svenska ambulanshelikopterbaser och drift dygnet runt, året runt finns vi över hela Sverige för att hjälpa till med snabba transporter av vårdbehövande. Förutom i Sverige är vi också verksamma i Finland med 3 helikopterbaser, kommer vara i Danmark med 1 helikopterbas från kommande årsskifte. Vi utför dessutom många och långa inom-, och utomeuropeiska sjuktransporter med flygplan.

Försäljningen för koncernen ökade med 15% till 429 Mkr och vinsten efter skatt uppgick till 27,7 Mkr, marginal 6,4%

Under året har förnyade kontrakt tecknats med Jämtlands läns Landsting och Region Gotland om fortsatt drift av respektives helikopterbaser under ytterligare en kontraktsperiod. En ny Bell 429 helikopter har beställts för att flygas åt Region Gotland. Ett Joint Venture har startats tillsammans med Falck A/S för en expansion in på den danska marknaden. Under året har vi också öppnat upp en ny bas i Luleå för ett ambulansflygplan som tillsammans med den befintliga basen i Umeå skall flyga patienter åt Norra sjukvårdsregionen.

Sedan bokslutstidpunkten har bolaget emitterat ett icke säkerställt obligationslån om 250 Mkr till 8,5% ränta, och i samband därmed blivit ett publikt AB.

För mer information om bolaget och föregående års räkenskaper hänvisas till vår hemsida www.airamb.se där årsredovisning och annan finansiell information återfinns under rubriken INVESTERARE.

Henry Hansen, VD

För frågor hänvisas till Henry Hansen, 070-298 48 00 eller Ekonomichef, Johan Söderberg 0708-85 45 15