Bokslutskommuniké Scandinavian AirAmbulance Holding AB (publ)

Report this content

Scandinavian AirAmbulancekoncernen avlämnar bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2014/15

VD KOMMENTAR

Räkenskapsåret 1 maj 2014 -- 31 mars 2015

Omsättningsmässigt har vi under året levererat vad vi förväntade oss, men på kostnadssidan har vi överskridit våra planerade utgifter. De faktorer som påverkat oss mest är av engångskaraktär och förväntas inte vara återkommande. De större posterna som påverkat oss rör framförallt följande områden: Uppstarten med nya helikoptrar i Finland har dragit ut på tiden, ca 1 månad, och blivit dyrare än planerat. Den Bell helikopter som införskaffades för att betjäna det nya kontraktet på Gotland, motsvarade inte kundens förväntningar och en alternativ helikopter fick inhyras, vilket fördyrade produktionen initialt.

Året har också präglats av stora anpassningar och förbättringar av interna rutiner och administrativa förhållningssätt, till de nya ägarnas verksamhetsmodeller. På kostnadssidan visas detta främst inom områdena, Security, IT och ekonomiadministration, alla områden där nya och förändrade ägarkrav har lett till anpassning av rutiner och ökande av de personella resurserna. Dessa kostnader ser jag som investeringar inför framtiden, där vi kommer stå än bättre rustade att möta marknadens krav.

I Finland har vi nu bytt ut alla helikoptrar mot helt nya EC145 T2, Verksamheten står därmed mycket bra rustad inför den återstående kontraktstiden. Rörelsemässigt har uppstarten i Finland med de helt nya helikoptrarna tagit stora, både personella och monetära resurser i anspråk.

Perioden 1 februari 2015 -- 31 mars 2015

Nettoomsättningen uppgick till MSEK 87,7 (87,9).

● Totala intäkter uppgick för segmentet RW MSEK 56,2 (60,3) och för segmentet FW till MSEK 30,2 (27,6).

● Resultat efter skatt uppgick till MSEK 13,9 (4,1).

● Resultat per aktie uppgick till SEK 191,74 (56,98).

● De tre helikoptrar som tidigare använts i Finland har sålts till Inaer Frankrike.

Räkenskapsåret 1 maj 2014 -- 31 mars 2015

● Nettoomsättningen uppgick till MSEK 490,8 (436,5).

● Totala intäkter uppgick för segmentet RW MSEK 337,2 (295,5) och för segmentet FW till MSEK 153,1 (141,1).

● Resultat efter skatt uppgick till MSEK 16,5 (12,9).

● Resultat per aktie uppgick till SEK 228,43 (178,62).

Efter rapportperiodens utgång

● Under perioden april och maj har verksamheten bedrivits som planerat.

Henry Hansen, verkställande direktör och koncernchef 070-298 48 00

Johan Söderberg 0708-85 45 15