Delårsrapport Scandinavian AirAmbulance Holding AB (publ), Aug-Okt 2014

Report this content

Scandinavian AirAmbulance koncernen avlämnar sin andra delårsrapport för verksamhetsåret 2014/15

VD KOMMENTAR

Halvåret maj -- oktober räkenskapsåret 2014/2015

Omsättning och resultat motsvarade våra förväntningar under perioden. Vi arbetar vidare med de upphandlingar inom Norden som ligger inom vårt verksamhetsområde. Den landsomfattande upphandlingen av flygambulanser som genomfördes under våren och omfattade de flesta av Sveriges landsting avslutades utan att något tilldelningsbesked lämnades till någon anbudsgivare. Vårt kontrakt med de 4 nordligaste landstingen har sedan dess förlängts till februari 2018. När och om det kommer en ny upphandling avseende större delen av Sverige får vi se framöver. Under halvåret har Värmland påbörjat en operation med en inhyrd ambulanshelikopter i egen regi.

Andra kvartalet augusti -- oktober 2014

● Nettoomsättningen uppgick till MSEK 136,1 (116,2).

● Totala intäkter uppgick för segmentet RW MSEK 95,7 (77,9) och för segmentet FW till MSEK 40,4 (38,4).

● Resultat efter skatt uppgick till MSEK 6,3 (2,1).

● Resultat per aktie uppgick till SEK 87,59 (28,44) utan utspädning.

Halvåret maj -- oktober 2014

● Nettoomsättningen uppgick till MSEK 287,1 (239,3).

● Totala intäkter uppgick för segmentet RW MSEK 202,5 (161,6) och för segmentet FW till MSEK 84,6 (77,8).

● Resultat efter skatt uppgick till MSEK 14,3 (11,9).

● Resultat per aktie uppgick till SEK 198,55 (164,83) utan utspädning.

Efter rapportperiodens utgång

● Förlängning av koncernens Avtal med Norra sjukvårdsregionen har gjorts till och med februari 2018.

● Koncernens obligationslån är noterat på OMX/Nasdaq sedan den 15 december.

● Den momsutredning angående Ersättning för s.k. dold mervärdesskatt vid upphandling av luftburen ambulanssjukvård, som blev resultatet av en ändring

i momslagstiftningen, presenterades den 1 december. Utredningen föreslår ingen förändring av Landstingens avdragsrätt (SOU 2014:78)

För mer information:

Henry Hansen, Koncernchef, 070-298 48 00