Avtal medger direktförsäljning i egen regi

Report this content

Avtal medger direktförsäljning i egen regi Scandinavian Airlines i Sverige har tecknat ett nytt avtal med berörda fackliga organisationer rörande SAS direktförsäljning i Sverige (Sales Center verksamhet). Avtalet medger att SAS direktförsäljning kan drivas vidare i egen regi i Örnsköldsvik, Östersund samt Luleå. Direktförsäljning i Sundbyberg avvecklas från och med 30 juni, 2004. Cirka 100 medarbetare berörs och samtal om villkor för detta pågår fortsatt med HTF klubben i Stockholm. Avtalet innebär att större delen av direktförsäljningen kan behållas i egen regi då överenskommelsen tillförsäkrar Scandinavian Airlines konkurrenskraftiga och marknadsmässiga villkor och effektivitet. Besparingarna ryms inom SAS koncernens åtgärdsprogram Turnaround 2005 och det nya avtalet innebär att Scandinavian Airlines minskar sina årliga kostnader med cirka 60 MSEK. Genomförandet skall ge full effekt 2005. Arbetet har, trots svåra förutsättningar, bedrivits i nära samarbete och i gott samförstånd med fackliga företrädare. -Tack vare våra fackliga organisationers förståelse för vår situation har vi nu ett avtal som gör oss konkurrenskraftiga på direktförsäljningsmarknaden, säger Lennart Johansson försäljningschef i Sverige. Avtalet ger nästan en halvering av hanteringskostnaden vilket är en förutsättning för att kunna ge ett prisvärt kunderbjudande på den svenska marknaden. - Vi är nöjda med att ha säkrat direktförsäljningen kvar i SAS regi, säger Tony Skopac, HTF klubbordförande Örnsköldsvik. Det är nu arbetet börjar, och tillsammans ska vi genomföra de aktiviteter som kostnadsbesparingarna kräver. Bakgrund: Konkurrensen ökar och kundtrenden visar på en fortsatt återhållsamhet för affärsresandet. Trots de stora besparingsåtgärder som genomförts krävs ytterligare insatser för att Scandinavian Airlines ska bli konkurrenskraftigt och fortsatt erbjuda prisvärda resor. Till grund för avtalet ligger ett fackligt och företagsgemensamt arbete med att jämföra konkurrerande direktförsäljningsverksamhet (benchmark). Både gällande villkor och servicenivåer. Scandinavian Airlines i Sverige har cirka 3500 medarbetare varav cirka 380 arbetar inom direktförsäljningen. För ytterligare information kontakta: Lennart Johansson, försäljningschef Scandinavian Airlines Sverige, tel: 070-997 48 70 Tony Skopac, HTF klubbordförande Örnsköldsvik, tel: 0705-725 024 SCANDINAVIAN AIRLINES SVERIGES INFORMATIONSAVDELNING ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/15/20040115BIT00650/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/15/20040115BIT00650/wkr0002.pdf