Ögat i fokus när biometritest fortsätter

Report this content

Ögat i fokus när biometritest fortsätter Nu testar ett åttiotal frekventa SAS-resenärer fotografering av ögat för att ta sig igenom vändkorset vid utgången till flygplanet på Umeå flygplats. Därmed går Scandinavian Airlines kundtest av biometri för enkel incheckning och ombordstigning in i sin andra och sista fas. Testet inleddes i november och fram till nu har resenärerna gått genom vändkorset med hjälp av sitt fingeravtryck. - Vi vill få reda på hur kunderna uppfattar olika biometritekniker samt testa två sätt för att säkra en flexibel lösning, säger Charlotte Rosengren-Edgren på Scandinavian Airlines produktavdelning. Eftersom testarna ska ha möjlighet att också jämföra teknikerna startar utvärderingen när projektet är slutfört i april. Testet genomförs med smarta SAS-kort där resenärens fingeravtryck och bild av iris har lagts in. Vid gate läses kortet av kontaktlöst samtidigt som resenären nu håller ögat framför en liten kamera. När bilderna av iris på SAS-kortet och från kameran stämmer överens verifieras identiteten och resenären kan gå igenom vändkorset. Ett smart kort med lagrade kännetecken innebär att resenären själv bär med sig sin personliga information. Efter matchningen vid gate sparar SAS inte informationen. Därmed löses frågan om den personliga integriteten. Bakgrunden till Scandinavian Airlines test är att olika myndigheter förväntas skärpa säkerhetskraven för flygbolag och flygplatser, vilket kan leda till ytterligare ID-kontroller av passagerare och bagage. - Vår utmaning är alltså att höja säkerhetsnivån och samtidigt förenkla resan, säger Charlotte Rosengren-Edgren. Biometri ger oss den möjligheten och nu testar vi tekniken i praktiken. Biometri är den teknik som kan läsa av en människas unika kännetecken, exempelvis fingeravtryck, ansiktsform eller ögats iris. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=35294 För ytterligare information kontakta: Charlotte Rosengren-Edgren, Scandinavian Airlines, Manager Product Innovation, tfn +46 (0)8 797 2928 SCANDINAVIAN AIRLINES INFORMATIONSAVDELNING ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/25/20040225BIT00080/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/25/20040225BIT00080/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/25/20040225BIT00080/bild.html Bilder