Resenärer positiva till biometri

Resenärer positiva till biometri Uppfattningen är generellt positiv och de som testat är ännu mer positiva. Det visar den undersökning som Scandinavian Airlines gjort efter sitt kundtest av enkelt resande med hjälp av biometri på Umeå Flygplats. Den har besvarats av både testare och icke-testare. Trots ett begränsat test är slutsatserna ganska säkra. Av de som testat tycker 78 procent att SAS definitivt ska införa biometrisk igenkänning om det gör att man kan fortsätta att resa biljettlöst och 22 procent svarar ja kanske. Bland icke-testarna svarar 58 procent ja definitivt och 31 procent svarar ja kanske. Av de resterande svarar 8 procent nej och 3 procent har ingen uppfattning. - Det bekräftar intresset för ett smidigt passagerarflöde genom flygplatserna och att biometri kan vara nyckeln, säger Charlotte Rosengren-Edgren som arbetar med Product Innovations på SAS. Av de två testade teknikerna anses irisfotografering fungera lite smidigare och föredras något jämfört med avläsning av fingeravtryck. I undersökningen är totalt 72 procent positiva till att resedokumentet i framtiden kan vara en identitetshandling. - Nu börjar pass och ID-kort förses med biometriska data, så i en framtid skulle dessa kunna kopplas till bokningen och fungera som resedokument. Resenären skulle därmed slippa andra kort eller biljetter. Inte beslutat SAS har inte beslutat att införa biometri - nu avvaktas myndighetskrav om ökad ID-kontroll. Idag pågår mängder med olika biometritester och andra initiativ inom området - på flygplatser, bland flygbolag och myndigheter. - Biometrin kommer på alla fronter och nu finns ett globalt intresse som stämmer överens med SAS vision om enkelt resande, säger Charlotte Rosengren-Edgren. Behålla enkelt resande SAS kundtest på Umeå flygplats startade i november 2003. Avsikten var att testa hur SAS kan behålla enkelt resande, ett effektivt självbetjäningsflöde, då ID-kontroller av resenärer och bagage framöver förväntas öka. Under fem månader gick ett åttiotal frekventa SAS-resenärer vid avresa genom vändkorset vid gate med hjälp av ett smart SAS-kort och biometri, en teknik som läser av en människas unika kännetecken. Både avläsning av fingeravtryck och fotografering av ögat testades. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=41836 För ytterligare information kontakta: Charlotte Rosengren-Edgren, SAS, Manager Product Innovations, tel +46 (0)8 797 2928 Scandinavian Airlines Communications ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/30/20040629BIT00500/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/30/20040629BIT00500/bild.html Bilder