Scandinavian Airlines först med incheckning via talsvar

Scandinavian Airlines först med incheckning via talsvar Nu kan 2,8 miljoner resenärer välja att checka in på Scandinavian Airlines med hjälp av en mobiltelefon och talsvarstjänsten Voice Check- in. Med detta blir flygbolaget först i världen att erbjuda kunderna en påminnelse per SMS och sedan check-in med hjälp av talsvar. Resenären prenumererar på en "check-in notification" i sin profil på www.sas.se, där också mobil- och kortnummer skrivs in. Ca 22 timmar före avgång får resenären ett SMS till mobiltelefonen om att flygningen nu är öppen för check-in via talsvar eller Internet. Den resenär som väljer att ringa får besvara några enkla frågor, exempelvis om man vill sitta vid gång eller fönster. I dialogen fungerar mobilnumret som "nyckel" till bokningen och när incheckningen är klar sänds en bekräftelse per SMS till mobiltelefonen. Resenärer som föredrar att checka in via Internet kan där välja ett specifikt säte samt, om resan är ombokningsbar, även checka in på en tidigare eller senare flygning. - Genom att vara resklar redan när man kommer till flygplatsen så slipper resenären köa i onödan, säger Magdalena Rohdin-Hurtig, marknadschef Scandinavian Airlines Sverige. Det ska vara enkelt att resa och kunden ska ha valfrihet om hur och när hon/han vill checka in. Efter incheckningen kan resenärer med handbagage gå direkt till gate på flygplatsen. Resenärer med bagage hämtar ut bagagelappar via SAS Self Service-automat. Voice Check-in fungerar på alla SAS-flygningar inom Norden och från Skandinavien ut i övriga Europa. Den ska successivt utökas. Tjänsten kan användas av alla resenärer med EuroBonus- eller Travel Pass-kort som reser med max två bagage utöver handbagage. Scandinavian Airlines har haft Scandinavian IT Group som leverantör i utvecklingen av Voice Check-in. Scandinavian Airlines SMS-tjänster är populära. Nu prenumererar exempelvis 6 000 resenärer med EuroBonus eller Travel Pass på Info Automatic och antalet ökar snabbt. Denna tjänst sänder ett SMS vid förändringar som påverkar avresa/ankomst på flygningar där resenären är bokad. Totalt sänder Scandinavian Airlines idag 30 000 SMS per månad. För ytterligare information kontakta Magdalena Rohdin-Hurtig, marknadschef Scandinavian Airlines Sverige, tel: 070-997 36 15 SCANDINAVIAN AIRLINES INFORMATIONSAVDELNING ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/16/20031216BIT00150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/16/20031216BIT00150/wkr0002.pdf