Strejk hos SAS Commuter Danmark

Strejk hos SAS Commuter Danmark De 156 danska kabinanställda hos SAS Commuter i Danmark inleder vid midnatt en strejk. Konflikten kommer att beröra flygningar ut från Köpenhamn till 18 städer främst i Tyskland, Polen och Sverige. Morgonflygningarna in till Köpenhamn kommer dock att genomföras. För en stor del av städerna gäller dock att de också betjänas av SAS, som inte omfattas av strejken. Strejken omfattar endast de SAS Commuter-flygningar som utgår från och återvänder till Köpenhamn, samt vissa flygningar från Oslo till Göteborg och vice versa. SAS Commuter är ett fristående konsortium inom SAS Gruppen. SAS Commuter har till uppgift att bedriva regionalflyg i Sverige, Norge och Danmark, samt till och från norra Europa. SAS Commuter flyger med Fokker 50 och SAAB 2000 flygplan, båda dessa har 47 - 50 sittplatser. Parterna har förhandlat i två omgångar under ledning av en medlare, men till slut kunde SAS Commuter konstatera att de krav kabinföreningen (CAU - Cabin Attendants Union) ställde skulle innebära en kostnadsökning för SAS Commuter på mellan nio och femton procent. Mot denna bakgrund har det inte varit möjligt att nå enighet. SAS beklagar de konsekvenser detta får för kunderna. SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/31/20030731BIT01520/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/31/20030731BIT01520/wkr0002.pdf