Arabgalopp sätter svensk galopp och Stockholm på världskartan på tisdag.

Report this content

På tisdag kväll rids två internationella lopp för arabiska fullblod på Täby Galopp. Loppens prispengar på sammanlagt ca 400,000 kronor sponsras av Förenade Arabemiratens vice premiärminister Sheikh Mansoor bin Zayed Al Nayhan.

Loppen bevakas på plats av journalister och diplomater från gulfstaterna och sänds även direkt i Abu Dhabi TV.

Sverige är ett litet land inom den internationella galoppsporten. Men när det gäller arabgalopp (galopp med arabiska fullblod) är Sverige ett av de bärande länderna i Europa. Det märks inte minst nu när Sverige som ett av 10 länder i världen utsetts till att vara en del av HH Sheik Mansoor bin Zayed Al Nahyan Global Arabian Flat Racing Festival. Festivalen som omfattar tre tävlingsserier hade svensk premiär på Jägersro i fjol. I år kommer man till Sverige med deltävlingar i de två största serierna: Sheik Zayed Cup för de bästa hästarna, och Sheikha Fatima Ladies Cup som bara är öppet för inbjudna kvinnliga ryttare.

- De två serierna har vardera 10 deltävlingar, säger Mats Genberg som är ordförande i Skandinavisk Arabgalopp.

- Allt började i Melbourne i Australien i januari och sedan dessa har man haft deltävlingar i Texas, Tyskland, Marocko, England och Californien. Finalen går i Abu Dhabi i november.

Loppen i Stockholm har prispengar på totalt ca 400,000 kronor och har lockat vardera 12 hästar till start. Däribland en av Sheikh Mansoors egna hästar som kommer upp från Frankrike.

- Det är oss veterligen första gången som en Sheikh-ägd häst körs upp för att tävla i Sverige.

Kvinnliga ryttare

Serien för kvinnliga ryttare har fått mycket uppmärksamhet i arabvärlden. Två av de 12 influgna tjejerna på tisdag kommer nämligen från Dubai respektive Oman.

- Serien stöttas av Förenade Arabemiratens ”landsmoder” Sheikha Fatima bint Mubarak, säger Mats Genberg.

- Det handlar mycket om att ge tjejer från gulftstaterna råg i ryggen och modet att tävla i en mansdominerad sport på internationell nivå.

I varje lopp deltar 11 amatörryttare och en professionell jockey. Till finalen i Abu Dhabi i november bjuds alla de som ridit i något av loppen in och flera bilar lottas ut samt att vinnande ryttarens klubb får 250,000 kronor.

Stort intresse

- Det är ett stort intresse för detta i Förenade Arabemiraten.

- Alla de stora dagstidningarna från landet är på plats, och vi räknar med att en stor del av mellanösterns diplomatkår kommer på tisdag.

Arabgaloppen har levt som en del av svensk galoppsport sedan mitten av 70-talet. Under senare år har antalet Arabiska Fullblod i galoppträning ökat med mer än 50% och utgör idag ca 7% av hästantalet. I år sponsras den svenska galoppsporten med upp emot en miljon kronor av arabgaloppens sponsorer från Qatar, UAE och Libanon.

- Vi är en familjär del av galoppsporten där ingen egentligen kalkylerar med att tjäna stora pengar. Men vi har väldigt kul tillsammans och araberna är hästar som det är lätt att älska.

- Dessutom är det väldigt kul med det internationella utbytet. Vi har hästar från ett halvt dussin länder på plats på tisdag - en av favoriterna är från Irak!

HH Sheikh Mansoor bin Zayed Al Nayhan är 42 år gammal och vice premiärminister i Förenade Arabemiraten. Han är mest känd i Europa som ägare till Manchester City FC och som storägare i Daimler AG (Mercedes-Benz)

PRESSKONFERENS

Med anledning av loppen på tisdag hålls en presskonferens på

Måndag 9 juli, 11.00

Grand Hôtel, Stockholm

Med representanter för bland annat Abu Dhabis turistmyndighet, UAE’s ambassad m fl.

För mer information kontakta:

Mats Genberg

Ordf, Scandinavian Arabian Racing

mats@genberg.se

www.arabgalopp.com

www.svenskgalopp.se

www.sheikhmansoorfestival.com/

Taggar:

Citat

Vi är en familjär del av galoppsporten där ingen egentligen räknar med något större ekonomiskt utbyte. Men vi har väldigt kul tillsammans och araberna är hästar som det är lätt att älska.
Mats Genberg