Scandinavian Astor Group tillträder förvärvet av Scandiflash AB

Scandinavian Astor Group AB (publ) (”Astor Group” eller ”Bolaget”) har idag fullföljt det tidigare offentliggjorda förvärvet av Scandiflash AB (”Scandiflash” eller ”Förvärvet”). Scandiflash utvecklar och levererar världsledande blixtröntgensystem för att mäta och undersöka snabbrörliga objekt. Genom tillträdet stärker Astor Group sin position inom försvarssektorn.

Vi är mycket glada över att välkomna Scandiflash till Astor Group. Genom att integrera Scandiflash i vår försvarskoncern kan vi bredda vårt erbjudande till kunderna, och vi ser fram emot att tillsammans med teamet driva innovation och tillväxt. Jag ser också fram emot att få jobba ihop med teknologie doktor John Åhlund som fortsätter som VD på Scandiflash och tar plats i Astor Groups ledningsgrupp”, kommenterar Astor Groups VD Mattias Hjorth.

Den 27 augusti meddelade Astor Group att Bolaget ingått avtal avseende förvärv av samtliga aktier i Scandiflash. Samtliga villkor för Förvärvets genomförande har uppfyllts och Astor Group har därmed idag, den 1 oktober 2024, tillträtt aktierna i Scandiflash. Astor Group kommer att redovisa Scandiflash som ett dotterbolag och konsolidera Förvärvet i koncernen från förvärvsdatumet vilket kommer att redovisas i delårsrapporten för fjärde kvartalet 2024.

Förvärvet, som har en köpeskilling om 95 MSEK, betalas av Astor Group med 45 MSEK från egen kassa, kapital som inhämtades genom en riktad nyemission vilken genomfördes den 27 augusti. Vidare har Bolaget upptagit ett banklån för resterande köpeskilling om 40 MSEK. Det upptagna lånet hos Swedbank, löper på 5 år med en ränta uppgående till STIBOR 3M plus 3,25% och amorteras i sin helhet över 5 års löptid. Låneavtalet innehåller även sedvanliga åtaganden för ställda säkerheter, såsom pant i dotterbolagets aktier.

Mer om Scandiflash

Utvecklingen av blixtröntgensystemen under namnet Scandiflash började 1968 som ett affärsområde inom Scanditronix. Året därpå lanserades de första systemen på marknaden. Scandiflash blev ett fristående bolag 1983 med ökad försäljning och produktion. Idag har bolaget levererat hundratals system i över 30 länder. Huvudkontoret för utveckling och produktion ligger i Uppsala.

Under 2019 tillträdde en ny ledning i Scandiflash som omstrukturerat bolaget, vilket har genererat en kraftig ökning i försäljning och resultat samt effektiviserat produktionen markant. Den effektiva produktionen återspeglas även i en hög vinst per anställd. Affärsmodellen bygger på både direkt försäljning samt distributionsnätverk där bolaget har ett flertal större avtal. Scandiflash får typiskt sett större enskilda ordrar och där frekvensen på ordrarna varierar mellan åren. Scandiflash har idag en stark marknadsposition, där bolaget erbjuder snabbare leveranstider och överlägsen teknologi gentemot de få konkurrenter som finns på marknaden.

Under 2023 omsatte Scandiflash cirka 48,4 MSEK med en EBIT-marginal på 32 procent, och under första halvåret 2024 uppgick nettoomsättningen till 30,0 MSEK, med en EBIT-marginal på 35 procent. Bolaget har cirka 40 kunder i mer än tio länder, med en särskilt stark närvaro i USA, Storbritannien och Tyskland. Orderboken per sista juni 2024 uppgick till cirka 21 MSEK. Cirka 50 procent av Scandiflashs intäkter kommer från försvarsindustrin. Scandiflash hade per den 31 december 2023 likvida medel och kortfristiga placeringar om cirka 19,3 MSEK. Bolaget har motsvarande tolv heltidsanställda.

Rådgivare

Advokatfirman Fylgia har agerat legal rådgivare till Astor Group i samband med förvärvet.

Scandinavian Astor Groups VD Mattias Hjorth

E-post: info@astorgroup.se

Om Scandinavian Astor Group AB (publ)
Scandinavian Astor Group är verksamma inom försvarsindustrin. Bolaget är en leverantör av produkter, tjänster och tillhörande tekniska lösningar inom militärt försvar och civil säkerhet samt produkter för industrier. Koncernen delas in i två affärsområden, Astor Industry och Astor Tech där produktportföljerna exempelvis består av telekrigssystem och militär flygmateriel samt metall- och kompositkomponenter. Astor Group är ett publikt bolag vars aktie handlas under kortnamn ASTOR på NGM Nordic SME. Bolaget bedriver sin verksamhet i Sverige. Shark Communication AB, tel. +46 73-434 45 15, e-post: info@sharkcom.se är Bolagets Mentor. För mer information om Astor Groups verksamhet, besök: www.astorgroup.se