Scandinavian Astor Groups aktier förväntas parallellnoteras på Boerse Stuttgart

Scandinavian Astor Group AB (publ) (”Astor Group” eller ”Bolaget”) meddelar idag att Nordic Growth Market NGM AB (”NGM”), operatören av handelsplatsen Nordic SME där Bolagets aktie handlas idag, avser ansöka om parallellnotering av Astor Groups aktie på Boerse Stuttgart under fjärde kvartalet 2024.

Tyskland är en av Europas största försvarsmarknader, och en parallellnotering på Boerse Stuttgart ökar våra möjligheter till samarbeten och partnerskap. Det ger oss större synlighet och stärker våra chanser i upphandlingar och försvarsprogram. Genom notering på båda marknaderna når vi även en bredare investerargrupp”, kommenterar Astor Groups VD Mattias Hjorth.

Astor Group kan idag meddela att NGM, efter godkännande från Astor Groups styrelse, inlett ansökningsprocessen för en parallellnotering av Astor Groups aktier på Boerse Stuttgart inom ramen för NGM Reach-programmet. Första dag för handel på Boerse Stuttgart förväntas vara under det fjärde kvartalet 2024. NGM Reach utnyttjar den primära noteringen i Sverige och gör aktier som primärt är noterade på NGM tillgängliga för tyska och europeiska investerare genom en parallellnotering på segmentet "Nordic Growth Market" på Boerse Stuttgart. Boerse Stuttgart Group är den sjätte största börsgruppen i Europa med mer än 2 miljoner noterade värdepapper.

Parallellnoteringen förväntas attrahera en bredare och mer diversifierad investerarbas, vilket kan leda till ökad likviditet samt nya tillväxt- och samarbetsmöjligheter. Det utökar även kapitaltillgången och förbättrar den internationella synligheten. Genom att vara noterad på båda marknaderna stärker Astor Group sin position i Europa och öppnar upp för strategiska samarbeten inom försvarssektorn.

För att underlätta en kvalitativ prisbild i handeln på Boerse Stuttgart avser CFO tillika större aktieägare Wictor Billström att ställa upp med ett aktielån till EUWAX AG, som kommer att agera likviditetgarant i Astor Groups aktier. EUWAX AG är ett dotterbolag till Boerse Stuttgart GmbH. Dubbelnoteringen kommer inte att medföra några betydande kostnader för Astor Group.

För att kunna vara parallellnoterad på Boerse Stuttgart krävs även engelska som kommunikationsspråk. Bolaget har därför för avsikt att gå över till tvåspråkig kommunikation senast i samband med parallellnoteringen.

Scandinavian Astor Groups VD Mattias Hjorth

E-post: info@astorgroup.se

Om Scandinavian Astor Group AB (publ)
Scandinavian Astor Group är verksamma inom försvarsindustrin. Bolaget är en leverantör av produkter, tjänster och tillhörande tekniska lösningar inom militärt försvar och civil säkerhet samt produkter för industrier. Koncernen delas in i två affärsområden, Astor Industry och Astor Tech där produktportföljerna exempelvis består av telekrigssystem och militär flygmateriel samt metall- och kompositkomponenter. Astor Group är ett publikt bolag vars aktie handlas under kortnamn ASTOR på NGM Nordic SME. Bolaget bedriver sin verksamhet i Sverige. Shark Communication AB, tel. +46 73-434 45 15, e-post: info@sharkcom.se är Bolagets Mentor. För mer information om Astor Groups verksamhet, besök: www.astorgroup.se