Scandinavian Biogas Delårsrapport för perioden 1 januari – 30 juni 2018

Driftsättningen av anläggningen i Norge påbörjades i slutet av juni 2018 och Sveriges regering har beslutat om statligt biogasstöd.

Sammanfattning andra kvartalet

• Driftsättningen av anläggningen för flytande biogas i Skogn, Norge, påbörjades i slutet av juni 2018.
  • Nettoomsättningen uppgick till 65,9 MSEK (65,7 MSEK), motsvarande en ökning med 0,3% jämfört med samma period förra året.
  • EBITDA uppgick till -2,0 MSEK (+12,2 MSEK) och försämringen i förhållande till andra kvartalet 2017 beror främst på ökade drifts- och underhållskostnader i Södertörn, ökade kostnader för substrat, kostnader för juridiska tjänster, straffavgift i Sydkorea samt ökade personalkostnader i Norge.
  • Rörelseresultatet uppgick till -15,6 MSEK (-0,7 MSEK).
  • Resultatet efter skatt var -21,3 MSEK (-19,5 MSEK).
  • Projektfinansieringen för biogasanläggningen i Södertörn har refinansierats med banklån till lägre ränta.
  • Koncernen har fått totalt 14 MSEK i efterställt lån från de största aktieägarna.

Sammanfattning första halvåret

• Koncernen har signerat ett samarbetsavtal med Mönsterås Biogas AB att gemensamt utveckla ett investeringsprojekt avseende möjlig biogasproduktion i Mönsterås kommun. Projektmålsättningen är att årligen kunna behandla 100 000 ton gödsel och producera drygt 110 GWh flytande biogas, LBG.
  • En tankstation vid koncernens biogasanläggning i Södertörn driftsattes i början av året. Tankstationen ska främst sälja ren biogas till last- och sopbilar som besöker SRV Återvinnings anläggning i Södertörn.
  • Nettoomsättningen uppgick till 129,5 MSEK (131,2 MSEK), motsvarande en minskning med 1,3% vilket framförallt beror på lägre inlevererad volym matavfall i Ulsan, Sydkorea.
  • EBITDA uppgick till -0,6 MSEK (+22,7 MSEK) och försämringen i förhållande till första halvåret 2017 beror främst på ökade drifts- och underhållskostnader i Södertörn, ökade kostnader för substrat, kostnader för juridiska tjänster, straffavgift i Sydkorea samt ökade personalkostnader i Norge.
  • Rörelseresultatet uppgick till -28,1 MSEK (-3,0 MSEK).
  • Resultatet efter skatt var -43,8 MSEK (-23,8 MSEK).

Väsentliga händelser efter delårsperiodens slut

• Regeringen i Sverige beslutade i början av juli 2018 om ett statligt biogasstöd
  • Koncernen planerar för en företrädesemission under andra halvåret 2018.
  • Koncernen har fått ytterligare 4 MSEK i efterställt lån från en av de största aktieägarna.
  • Koncernen har initierat ett åtgärdsprogram för lönsamhetsförbättringar, framförallt i Södertörn, och har påbörjat en omorganiseringsprocess.
  • Domstolen i Ulsan har fattat ett för koncernen ogynnsamt beslut i tvisten om straffavgift.

VD Scandinavian Biogas

Denna information är sådan information som Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 augusti 2018 kl. 16:45.