Stillasittande på rätt stol kan leda till ökad fysisk aktivitet

Ny vetenskaplig studie i kontorsarbete.
En ny vetenskaplig studie från Karolinska Institutet kring arbetsstolar som följer användarens rörelser har publicerats i den ansedda internationella tidskriften Applied Ergonomics. Studien visar att sittande arbetsställning i vissa fall kan bidra till mer rörelse än stående.

En experimentell tvärsnittsstudie genomfördes på 15 personer vars rörelser övervakades när de utförde tre olika typer av simulerat kontorsarbete under fyra olika förhållanden i labbmiljö. Sittande ställning jämfördes med stående i både konventionella kontorstolar och stolar utrustade med en aktiverande och de-aktiverande centre tilt-mekanism. Centre-tilt-mekanismen har en utformning som säkerställer att användaren alltid sitter balanserat och över stolens naturliga svängpunkt. När centre-tilt-mekanismen är aktiverad tillåter stolen framåt- eller bakåtlutning via användarens egna benrörelser. Med konventionella kontorsstolar menas främst stolar med synkroniserad mekanism. När man lutar sig bakåt i dessa stolar, lutas även stolsitsen och ryggstödet i ett definierat förhållande till sitsen.

Studieresultat
Studien visar att det går att vara aktiv även i sittande ställning. När deltagarna utförde typiska kontorssysslor på en stol med en aktiverad centre-tilt-funktion så upprätthöll majoriteten av dem (73 %) aktivitetsnivåer som klassificeras som lättare mänsklig aktivitet (d.v.s. inte stillasittande). Mätningarna utfördes genom accelerometers som placerades i höfthöjd. När deltagarna istället stod upp, eller satt i en konventionell kontorsstol, nådde endast 33 % nivåerna för lätt aktivitet. Stolar med centre tilt-mekanism bidrog till således till högre nivåer av rörlighet. Effekten var tydligast vid kontorsuppgifter som pappersarbete, arbete med datormus och tangentbordsarbete.

Karolinska Institutet genomförde studien under 2014-2015 på uppdrag av Scandinavian Business Seating som marknadsför HÅG SoFi, det enda stolsvarumärket på marknaden med centre-tilt-mekanism.

─ Studieresultatet ger ny insikt inom ämnet arbetsställningar för kontorsarbete, säger Bas van der Doelen, chefsergonom på Scandinavian Business Seating. Utan att tänka på det, rör du dig även när du sitter i en stol med centre-tilt. Därmed är det möjligt att röra på sig och samtidigt vara fokuserad på arbetet.

Docent Wim Grooten vid Karolinska Institutet var ansvarig för studien. Studien, som redan publicerats i Applied Ergonomics nätbilaga, kommer i tidningens aprilnummer under 2017.

För mer information vänligen kontakta:
Chefsergonom för Scandinavian Business Seating
Bas van der Doelen
E-post: bas.vanderDoelen@sbseating.com

Prat PR presskontakt
Eva Reftmark
Tel: +46-(0)768-663 844
E-post: eva.reftmark@prat.se

Scandinavian Business Seating designar, utvecklar och tillverkar kontors-, konferens- och matsalsstolar för såväl den privata som den offentliga sektorn. I koncernen ingår varumärkena HÅG (1943), RBM (1975) och RH (1977) som tillsammans arbetar för att uppnå företagets gemensamma vision att göra världen en bättre plats att sitta på. Scandinavian Business Seatings interna Product and Brand Concept Team baserar sitt innovativa arbete på det faktum att människor inte är skapta för att sitta stilla. Därför arbetar de för att ta fram lösningar som främjar rörelse och variation så att användarna kan prestera optimalt och samtidigt värna om sig själva, sin hälsa och vår miljö. För mer information vänligen besök www.sbseating.se

Taggar: