CUUR åter på marknaden

Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (SCN) återlanserar nu CUUR, ett av Sveriges mest uppskattade och framgångsrika viktkontrollpreparat, på den svenska marknaden. Med en ny sammansättning och nya planerade studier tror SCN på fortsatt framgång både för produkten och de som använder den.

Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (SCN) tog under våren 2007 över rättigheterna till CUUR på den nordiska marknaden från Bringwell AB. Produkten befann sig då i ett ”pausläge”, eftersom Bringwell hade beslutat att frivilligt dra tillbaka den från marknaden. Detta berodde på att två frågor behövde utredas i samråd med Läkemedelsverket och Livsmedelsverket, en dialog som SCN tog över i samband med övertagandet av produkten.

De frågor som fanns rörde dels att en ingrediens i CUUR omklassificerats till läkemedel, dels misstankar om biverkningar, som SCN naturligtvis tog på stort allvar. Dessa frågor har nu utretts, och resultatet av processen är att CUUR nu återlanseras i Sverige med en ny sammansättning. Denna nya CUUR säljs sedan en tid med framgång i Norge, och SCN:s CEO Ulf Söderberg ser positivt på framtiden för CUUR både i Sverige och internationellt.

”Vi är glada att kunna meddela att CUUR åter finns ute i hälsofackhandeln. CUUR är en bra och naturlig produkt med väldokumenterade ingredienser, framför allt grönt te, som många har hjälp av och som många har frågat efter när den inte fanns till försäljning. Den dialog vi har haft med svenska myndigheter har lett till en ny sammansättning av produkten, och vi uppskattar det engagemang som bland annat Läkemedelsverket visat i frågan. Inte minst för att det återigen visar på vikten av vår satsning på kvalitet och vetenskaplig dokumentation för alla våra produkter”, säger Ulf Söderberg, CEO för SCN.