Fortsatt intresse för Scandivir från investerare

De framsteg som nyligen rapporterats från Scandivir AB, dotterbolag till Scandinavian Clinical Nutrition AB (SCN), har genererat intresse från flera potentiella investerare. SCN säljer nu 9 procent av bolagets aktier i Scandivir AB för 7,2 MSEK till en industriell investerare för att ytterligare stärka bolagets finansiella situation och göra det möjligt för Scandivir att fortsätta det lovande forsknings- och utvecklingsarbete som pågår.

”SCN ser stor potential i Scandivir, framför allt med tanke på de framsteg vi nyligen har sett, och vi är därför angelägna om att säkra bolagets finansiella situation så att vi kan vara säkra på att finanskrisen inte kommer att påverka vårt forsknings- och utvecklingsarbete”, säger Ulf Söderberg, CEO för SCN.

Efter transaktionen kommer SCN att äga 45,2% av aktierna i Scandivir AB.

Scandivir etablerades i april 2008 av SCN och den amerikanske överviktsforskaren professor Richard L. Atkinson. I bolagets portfölj finns ett flertal viktiga patent kring virusrelaterade sjukdomar, bland annat fetma, och även SCN:s patenterade antivirala substans NGNA. Intensivt arbete med forskning och utveckling pågår nu inom professor Atkinsons företag Obetech på University of Virginia, med stöd från SCN:s nätverk av forskare på Karolinska Institutet. Målet är att kunna lansera ett diagnostiskt test under 2009, och antivirala behandlingar snart därefter.