Kommuniké från extra bolagsstämma i Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (publ)

En extra bolagsstämma i Scandinavian Clinical Nutrition AB (SCN) beslutade idag den 20 maj 2009 att ansöka om avnotering av Bolagets aktier från norska Oslo Axess. Noteringen på svenska NGM Equity kvarstår däremot oförändrad.

Styrelsens motiv för förslaget var i korthet följande: • handeln med Bolagets aktie på Oslo Axess har varit mycket begränsad • spridningen av aktien i Norge är mycket begränsad • en dubbel börsnotering är mycket resurskrävande, både vad gäller kostnader och arbetsbörda • Bolaget har sitt säte och huvudkontor i Stockholm och sin hemstat i Sverige • huvuddelen av aktieägarna och intressenterna i Bolaget är svenska • huvuddelen av handeln i aktien sker på NGM Equity • genom att noteringen på NGM Equity föreslås kvarstå kan minoritetsaktieägares intressen fortfarande tillgodoses Med beaktande av ovanstående anser styrelsen inte att det är försvarbart för ett bolag av SCN:s storlek att bära kostnaderna för en dubbel börsnotering, och föreslog därför stämman att bemyndiga styrelsen att ansöka om avnotering av Bolagets aktier från Oslo Axess, samt att vidta de åtgärder som krävs för att genomföra detta. Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag.