SCN genomför riktad nyemission

Med stöd av bolagsstämmans bemyndigande har styrelsen i Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (publ) beslutat om att genomföra en riktad nyemission. Huvudsyftet med emissionen är att säkerställa finansiering av det FoU- och produktutvecklingsarbete som pågår inom dotterbolaget Scandivir AB.

Bolagets aktiekapital ska ökas med högst 178 000 SEK genom nyemission av högst 1 780 000 aktier (envar med ett kvotvärde om SEK 0,1). Tecknade aktier medför rätt till vinstutdelning första gången på den avstämningsdag för utdelning som infaller närmast efter det att teckningen verkställts. Aktierna emitteras till en teckningskurs om sju (7) SEK per aktie. Emissionskursen motsvarar aktiernas marknadsvärde beräknat som den genomsnittliga börskursen under 30 handelsdagar före beslutsdagen, med avdrag för en smärre placeringsrabatt. Teckning och betalning av aktier ska ske från 10 december till och med den 23 december 2008.

Rätt att teckna aktier ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma ett begränsat antal finansiella investerare. Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att styrelsen bedömer att en riktad emission bäst tar tillvara bolagets möjligheter att skyndsamt och till en marknadsvärdering ta in erforderligt riskkapital i bolaget under rådande marknadsförutsättningar och andra förutsättningar i bolaget.