SCN signerar LOI om försäljning av Immulina-rättigheter

Scandinavian Clinical Nutrition AB (SCN) har signerat ett Letter of Intent (LOI) med PhytoLab Solutions, Inc., en del av den amerikanska Lifequest-gruppen, som drar upp riktlinjer för den tilltänkta försäljningen av vissa rättigheter till produkten Immulina. LOI-avtalet förlänger också stilleståndsavtalet angående PhytoLab Solutions option att förvärva SCN:s dotterbolag med rättigheterna till Immulina mot en ytterligare förskottsbetalning om 1 miljon USD.

”Jag är glad att vi har nått det här första steget i förhandlingen med Lifequest angående försäljningen av rättigheterna till Immulina. Genom LOI-avtalet får båda parter ett ramverk för de förhandlingar som nu pågår på ett mycket konstruktivt sätt. Samtidigt måste vi också ta hänsyn till att den nuvarande finansiella miljön är en hämmande faktor i ekvationen, och genom LOI-avtalet och förlängningen av Lifequests option – som båda kan sägas upp av båda parter när som helst – vill vi stötta Lifequest och underlätta ett slutligt avtal”, säger Danilo Copiz, VP Sales, som leder förhandlingarna för SCN:s räkning.

”Både SCN och Lifequest ser väldigt positivt på möjligheten att nå fram till ett avtal, och jag ser fram emot att fortsätta förhandlingarna”, säger Anthony Jurak, grundare, CEO och ordförande för Lifequest.

SCN har tidigare ingått ett partnerskapsavtal med det amerikanska bolaget PhytoLab Solutions, Inc. som ger dem exklusiv rätt att sälja produkten Immulina på världsmarknaden. SCN har också ingått ett options- och aktieköpsavtal med PhytoLab Solutions, som ger dem rätt att förvärva Nordic Immotech ApS, SCN:s dotterbolag som har rättigheterna till Immulina, för 13 miljoner USD.

I december 2008 godtog SCN en förlängning av optionen fram till 31 mars 2009, mot en förskottsbetalning om 1 miljon USD i Lifequest-aktier. Det föreliggande LOI-avtalet förlänger optionens giltighetstid mot ytterligare 1 miljon USD i Lifequest-aktier till samma värdering.

SCN har återlicensierat rättigheterna till Immulina från PhytoLab Solutions på utvalda marknader i Europa, Ryssland, OSS, Turkiet, Sydafrika och Brasilien. Produkten säljs idag på 8 marknader världen över, inklusive USA.