SCN tecknar avtal med Australiens största apotekskedja

SCN:s asiatiska partner Reborne har tecknat ett exklusivt avtal med Australiens största apotekskedja, Sigma, som gör CUUR till sin huvudprodukt inom viktkontroll. SCN har mottagit de första ordrarna, och lansering kommer att ske över hela landet inom två månader.

CUUR lanseras i Australien under varumärket Xndo Fat Metaboliser under juni och juli i år. Avtalet har tecknats av SCN:s lokala samarbetspartner Reborne Ltd., som har huvudkontor i Singapore och egna dotterbolag i en rad asiatiska länder. Ytterligare lanseringar på den asiatiska marknaden förväntas ske under 2007.

Att Australiens största apotekskedja tar in CUUR som förstahandsval beror på att klinisk forskning visar en mycket god effekt för personer som går på diet och tränar och samtidigt tar CUUR. Den som kombinerar CUUR med en livsstilsförändring får en betydligt större minskning av kroppsfett än den som bara ändrar sin livsföring.

”Det är en mycket positiv signal för våra andra exportmarknader att en så stor apotekskedja väljer CUUR som huvudprodukt i viktkontrollsegmentet”, säger SCN:s VD Ulf Söderberg.

Som jämförelse kan nämnas att SCN:s nordiska partner Bringwell AB (publ) sålde CUUR för cirka 15 miljoner SEK mätt i grossistkronor (motsvarande cirka 45 miljoner i konsumentledet) i Sverige under 2006.

Förutom CUUR har SCN även en rad ytterligare produkter under utveckling, ett arbete som till stor del bedrivs inom ramarna för bolagets tioåriga forskningsavtal med Karolinska Institutet.