Scandinavian Eyewear får designpris IGEN

Report this content

Scandinavian Eyewear stod återigen som pristagare när årets upplaga av ”FMO Frame of 2009 Award” gick av stapeln på optikmässan OptraFair i Birmingham. Juryn utgjordes av fakultet och elever från The Royal College of Art och man tävlade i fem klasser: Women’s Opthalmic, Men’s Opthalmic, Children’s Opthalmic, Women’s Sunglasses och Men’s Sunglasses.

I klassen ”Women’s Opthalmic” vann företaget första pris med en av modellerna ur sin Skaga Layers-kollektion. ”Det var otroligt roligt att vi vann just med den bågen”, säger Marie-Louise Nordholm försäljningschef på Scandinavian Eyewear, ”eftersom hela vår Layers-kollektion fick ett fantastiskt mottagande på mässan. Vi har alltid fått höra att det är svårt med acetatbågar i UK men mässbesökarnas gensvar här gav oss helt andra signaler”.

Detta är för övrigt det andra internationella designpriset som Skaga Layers har fått i år. För någon månad sedan fick kollektionen också ett av designvärldens tyngsta internationella utmärkelser - iF Product Design Award 2009. Skaga Layers är resultatet av en ny teknik/design där en transparent innerform sammanfogats med en kontrasterande ytterform, för att få en uttrycksfull båge som ändå ger ett mjukt och elegant intryck.

Carina Mollsjö, som ansvarar för designen bakom Skaga Layers, jämför gärna modellen med modets lager-på-lager, eftersom tekniken ger frihet att blanda färger, mönster, och strukturer i en och samma båge. Den här bågen är inte bara snygg utan lyfter också fram ögats färg och form.

I klassen ”Women’s Sunglasses” fick Scandinavian Eyewear också ett andrapris för modellen ”Peace II” som ingår i Efva Attlings senaste solglaskollektion. Det är andra gången på raken som Efva Attlings solbågar vinner pris i Birmingham. Förra gången tog modellen Hollywood hem första priset i samma kategori.

”Man kan lätt konstatera att Efvas solbågar står sig väldigt väl i den internationella konkurrensen”, säger Marie-Louise Nordholm. ”Bågens uttryck andas en flair som passar på den kosmopolitiska scenen och jag är inte alls förvånad att den stod som pristagare.”

Välkommen att ladda ner högupplösta bilder från vår bildbank - www.seimage.se
Användarnamn: press
Lösen: eyewear