Scandinavian Organics genomför riktad nyemission

Report this content

Scandinavian Organics AB (publ) (”Scandinavian Organics” eller ”Bolaget”) har den 18 januari beslutat att genomföra en riktad nyemission om högst 4 571 426 aktier till en kurs om 1,75 SEK, totalt motsvarande cirka 8 MSEK. Per den 18 januari 2017 har emissionen fulltecknats och Bolaget tillförs därmed cirka 8 MSEK.

Styrelsen i Scandinavian Organics har den 18 januari 2017, med stöd av bemyndigande som lämnats på bolagsstämma den 3 juni 2016, beslutat att genomföra en nyemission om högst 4 571 426 aktier till ett begränsat antal investerare som i förväg anmält intresse att teckna aktier. Nyemissionen motsvarar en utspädning om cirka 24,94 procent av rösterna och kapitalet i Bolaget. Emissionskursen är satt till 1,75 SEK per aktie vilket representerar en rabatt om 12,5 procent från stängningskursen den 16 januari 2017. Per den 18 januari 2017 har emissionen fulltecknats och Bolaget tillförs därmed cirka 8 MSEK före avdrag av transaktionskostnader.

Genom emissionen kommer Bolagets aktiekapital att öka med 876 921,38 SEK och antalet aktier i Bolaget kommer att öka med 4 571 426 stycken, från 13 759 581 till 18 331 007 stycken.

Anledning till frånträdandet av aktieägarnas företrädesrätt är att Bolaget på ett tidseffektivt sätt kan säkerställa Bolagets kapitalbehov.

Denna information är sådan information som Scandinavian Organics AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 januari 2017 kl. 15:23

För mer information, vänligen kontakta:

Nils Wetterlind, VD

nils.wetterlind@scanorganics.s

Kort om Bolaget

Scandinavian Organics AB (publ) är en producent av ekologiska matprodukter med ett unik hållbarhetskoncept. Bolaget har vuxit kraftigt och Bolagets produkter ligger nu centrallagerlagda i atörre delen av den svenska dagligvaruhandeln. Företaget har även gjort stora framsteg inom den offentliga sektorn, framförallt inom skol- och äldreomsorgen och distribueras där via grossisterna Menigo och Martin & Servera. Företaget exporterar även till Danmark via Rema1000. Bolaget belönades 2015 med Ekostjärnan och 2016 med Whiteguid priset. Bolaget är noterat på Nordic MTF under kortnamnet SCO MTF och Bolagets Mentor och likviditetsgarant är Mangold Fondkommission.