Scandinavian Organics meddelar Bokslutskommuniké

Report this content

Scandinavian Organics meddelar bokslutskommuniké för det förlängda räkenskapsåret 20150701 tom 20161231

Helåret och andra halvåret i sammandrag

Nettoomsättningen för perioden 20150701-20161231 uppgick till 34 249 807 SEK

EBITDA för perioden Juli 2015 – Dec 2016 uppgick till -45,645 MSEK (-18,293 MSEK)

Resultat efter finansiella poster för perioden Juli 2015-Dec 2016 uppgick -47,155 MSEK (-18,9 MSEK)

Periodens kassaflöde från löpande verksamheten perioden Juli 2015-Dec 2016 uppgick till -37,3MSEK (-18,8 MSEK)

Kassaflödet från finansieringsverksamheten under perioden Juni 2015- Dec 2016, genom nyemission av aktier och aktieägartillskott, uppgick till 35,1 MSEK (21,2 MSEK)

Bolagets egna kapital var negativt vid rapporteringsperiodens utgång. Kontrollbalansräkning skall upprättats.

Siffrorna i denna Bokslutskommuniké är preliminära och kan komma att ändras.

Bolagets räkenskapsår är förlängt och sträcker sig från Juli 2015 till December 2016 med andra ord 18 månader. Jämförelseåret är dock 12 månader.

VD HAR ORDET

I denna bokslutskommuniké skall jag efter bästa förmåga sammanfatta vad företaget har uträttat under den 18 månader långa redovisningsperioden som avslutades den 31 december 2016: företaget publicerade två halvårsrapporter under perioden, där VD redogjorde för respektive halvårs händelser. Jag skall även beskriva händelserna för perioden 20160701 fram till 20161231, samt väsentliga händelser därefter fram till nuläget.

Under perioden 20150701 till 20151231 ökade företagets omsättning med 42% jämfört med den tidigare sexmånadersperioden. Antalet dagligvaruhandels butiker som saluförde företagets varor ökade kraftigt, och företaget slöt även ett antal upphandlingsavtal med kommuner runt om i Sverige. Den största ökningen i företagets omsättning kom under denna perioden från offentlig sektor. Under perioden slöts även samarbetes avtal med dagligvaruhandelskedjan Rema1000 i Danmark för försäljning av en specialtillverkad produkt, danska frikadeller. Företaget lanserade även en ’grab ’n go produkt under varumärket Bujjo som marknadsfördes via 7/11.

Under perioden 20160101 till 20160631 ökade försäljningen med ca 30%, och samtidigt påbörjade företaget leveranser av varor till Choice Hotels och Academedia, och Änglamark, och en rad färdigrätter lanserades, bl a ekologisk bolognese, hönscurry och boeuf bourguignon. Dessa emottogs varmt av matpressen och fick mycket goda recensioner men uppnådde inte säljmålen. Även Bujjo misslyckades med att nå den försäljning vi hoppats på. Anledningen för de låga försäljningssiffrorna tror företaget är (vad gäller färdigrätter) att konsumenterna kräver numera att en måltid måste vara komplett, dvs innehålla samtliga komponenter, dvs även ris, pasta, potatis, osv. Bujjo var helt enkelt ’före sin tid’ trots den stora uppmärksamhet om ’bone broth mania’ som spridits i media.

Under perioden 20160701 till 20161231 upplevde företaget en turbulent period, både positivt och negativt. Perioden startade med att jag, Nils Wetterlind, kom tillbaka som vd för företaget.Styrelsen beslöt att stänga företagets produktionslokal för att sänka företagets fasta kostnader och öka effektiviteten på produktionen genom att lägga ut tillverkning på entreprenad, i tre olika former; buljonger skulle tillverkas i Halmstad, stekta produkter i Varberg och färs i Malmö. Detta skulle samordnas centralt med en koordinator på plats i Varberg. Problemen som då uppstod var svåra kvalitetsproblem och låg servicegrad, samt en oförutsedd kostnadshöjning på råvaror och en låg servicegrad. Det senare hade en mängd orsaker vad gäller både råvaruförsörjning, samordning och ekonomi. Utmaningarna fortsatte under vintern.

Under den första perioden 2017, dvs det kvartal som avslutas i dag, är företagets situation fortfarande svår. Pga. de ovannämnda problemen har, som aviserats via pressmeddelanden, företaget fortfarande leveransproblem och arbetar nu aktivt med att säkerställa likvida medel för att återuppta produktion och distribution i och upparbeta omsättningen under detta nya kvartal och framåt.

Under de senaste 6 månaderna fortsatte förlusterna och detta attribuerar vi till att avvecklingskostnaderna i Stockholm var större än beräknat, uppstartskostnaderna i Varberg och Halmstad var även de högre än beräknat, och de leveransproblemen vi nämnt ovan gjorde att våra nettointäkter var långt under där de borde varit.

___________________________________________________________________________

Dock har Scandinavian Organics ett mycket starkt varumärke; vi har en lojal och entusiastisk kundkrets och efterfrågan är mycket stor på våra produkter. Vi har från intet skapat ett helt nytt tänk och koncept i svensk livsmedelsindustri och detta koncept är både skalbart och har en stark underliggande lönsamhet. Vi har dessutom nu låga fasta kostnader, vilket innebär att vi kan relativt snabbt har möjlighet uppnå ett positivt resultat när omsättningen kommer tillbaka till acceptabla nivåer.

Scandinavian Organics kan och skall bli ett välskött, vinstdrivande och starkt företag med sunda ekologiska värderingar och med stor samhällsnytta. Med en finansiell omstrukturering, en starkare och mer affärsinriktad ledning och fortsatt tilltro från våra kunder och aktieägare är jag själv och styrelsen övertygad att företaget har goda förutsättningar att lyckas.

Nils Wetterlind

Fullständig kommuniké finns i bifogad PDF

Kort om Bolaget

Scandinavian Organics AB (publ) är en producent av ekologiska matprodukter med ett unik hållbarhetskoncept.  Bolaget belönades 2015 med Ekostjärnan och 2016 med Whiteguid priset. Bolaget är noterat på Nordic MTF under kortnamnet SCO MTF och Bolagets Mentor och likviditetsgarant är Mangold Fondkommission.