SPCS - Gruppens nya organisation

Report this content

SPCS - Gruppens nya organisation SPCS-Gruppen ASA samlar samtliga norska databolag och avdelningar i en ny enhet kallad Rubicon Norge under ledning av Direktör Svein Ørbeck. Från nuvarande verksamhet avskiljs en egen utvecklingsenhet under Utvecklingsdirektör Per A. Boasson med ansvar för produktutveckling för den skandinaviska koncernen. SPCS-Gruppens styrelse Styrelsen i SPCS-Gruppen ASA sammanträdde för första gången i går. Styrelsen består av: Christian H. Thommessen, ordförande Bengt Paulsson, vice ordförande Per A. Boasson, styrelsemedlem Jan Älmeby, styrelsemedlem Jostein Ramse, styrelsemedlem Gündor Rentsch, styrelsemedlem Lars Habberstad, personalrepresentant Christina Strand, personalrepresentant Christian H. Thommessen är koncernchef i Glamox, tidigare General Manager IBM Global Network Services, Europa, Verkställande direktör IBM Norge, styrelsemedlem Tomra Systems ASA och NRK Aktivum. Bengt Paulsson är Verkställande direktör i Atle Informationsteknologi AB och Styrelseordförande i Digitial Vision, IGP, Martinsson Informationssystem, Manora Datadistribution, Dafix och Sourcecom. Paulsson är styrelsemedlem i Martinsson Gruppen, Sweden On Line, Backupcentralen och Atle M&A. Per A. Boasson är Utvecklingsdirektör i SPCS-Gruppen, grundade och var tidigare VD i PC-Systemer Norge ASA. Jan Älmeby är Verkställande direktör och grundare av Scandinavian PC Systems AB. Jostein Ramse är partner i advokatfirman Føyen & Co. Gündor Rentsch är styrelsemedlem i WM-Data AB, Computer Added Value AB, Genidata AB, I-Teknisk Partner Invest AB och Spectra AB. Lars Habberstad är personalrepresentant för de anställda i Norge. Christina Strand är personalrepresentant för de anställda i Sverige. Koncernledningen På styrelsemötet blev ledningen i koncernen SPCS-Gruppen tillsatt. Koncernledningen består av: Tom Scharning, Koncernchef Jan Älmeby, Vice koncernchef och VD i Scandinavian PC Systems AB Rolf Dahlberg, Direktör Kvalitet och IT Rune Falstad, Finansdirektör Per A. Boasson, Utvecklingsdirektör Svein Ørbeck, Direktör Rubicon Norge Geir Arne Olsen, Direktör Strategi- och affärsutveckling Rubicon Norge Rubicon Norge levererar Rubicon-system med tillhörande tjänster. Rubicon har över 30% marknadsandel i Norge och är marknadsledande på administrativa program för små och medelstora företag både i antal licenser och omsättning av ADB-system. Omsättningen förra året var MNOK 146. "Rubicon är ett mycket starkt varumärke i Norge. När SPCS-Gruppen väljer att kalla det norska bolaget Rubicon, är detta för att koncentrera vår marknadsprofil kring alla våra produkter och tjänster," uttalar Koncernchef Tom Scharning. Rubicon Norge omfattar bolagen: Rubicon Norge Rubicon Systempartner AS (tidigare PC Support Senter AS) Rubicon Kompetanse AS (tidigare PC-Systemer Kompetanse AS) EMData AS Component Solutions AS Oslo, 2.7.99 Tom Scharning Koncernchef SPCS-Gruppen ASA Tel +47 23 15 80 00 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/07/02/19990702BIT00250/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/07/02/19990702BIT00250/bit0002.pdf