SPCS aktieägare säger ja till samgåendet med PC-Systemer ASA

Report this content

SPCS aktieägare säger ja till samgåendet med PC-Systemer ASA Samgåendet mellan Scandinavian PC Systems AB och norska PC-Systemer blev klart under torsdagen när mer än 90% av aktieägarna tackade ja till aktiebytet. PC- Systemer övertar aktierna i Scandinavian PC Systems genom att utställa upp till 26,3 miljoner aktier i PC-Systemer. Namnet på den nya koncernen blir SPCS-Gruppen ASA. Genom samgåendet kommer SPCS-Gruppen att bli marknadsledande leverantör av administrativa program för små och medelstora företag i Sverige och Norge. Det bägge aktörerna som nu går samman har en framgångsrik historia som leverantör av ekonomisystem till små och medelstora företag. PC-Systemer har i snart 16 år utvecklat ledande produkter för den norska marknaden. Scandinavian PC Systems är Sveriges största leverantör av administrativa program och har ett starkt varumärke. Företagets kundbas omfattar mer än 150 000 kunder och har levererat mer än 400 000 administrativa program sedan starten 1984. De två företagens produkter, distributionskanaler och kompetens kompletterar varandra väl. SPCS-Gruppen kommer att noteras på både Stockholms- och Oslobörsen omkring den 24 juni 1999 och kommer att ha mer än 7000 aktieägare. I Sverige kommer företaget att noteras på OTC-listan. Det nya bolaget kommer också att ha produktmässiga och finansiella resurser för att kunna växa vidare i Skandinavien och på utvalda internationella marknader. Nya SPCS-Gruppen * Blir genom samgåendet marknadsledande på administrativa programvaror för små och medelstora företag i Skandinavien. * Har kompletterande verksamhetsinriktningar, där SPCS är störst på små företag och PC-Systemer främst arbetar mot medelstora kunder. * Har kompletterande geografisk täckning, Sverige respektive Norge, vilket erbjuder respektive bolag nya marknader och kunder och därmed intäktssynergier. * Kostnaderna för utveckling i SPCS-Gruppen förväntas sjunka från ca 20 procent av omsättningen i genomsnitt för de två bolagen 1998 till ca 15 procent. * Omsättning proforma för SPCS-Gruppen 1998 var MNOK 296 med ett rörelseresultat före avskrivningar på MNOK 54. Vinst per aktie proforma 1998 uppgick till NOK 0,24. * Omsättning proforma Q1 1999 ökade från MNOK 61 till MNOK 82 och vinst per aktie från NOK 0,13 till NOK 0,21. Växjö 990611 Scandinavian PC Systems AB (publ) Närmare information lämnas av Jan Älmeby, VD i SPCS, på telefon 0470-72 72 00. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/06/11/19990611BIT00030/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/06/11/19990611BIT00030/bit0002.pdf