SPCS-Gruppen börsnoteras idag

Report this content

SPCS-Gruppen börsnoteras idag SPCS-Gruppen ASA noteras idag på Stockholms Fondbörs utöver noteringen på Oslo Börs. Aktien benämns SPC på Oslo Börs och SPCSASA på Stockholms Fondbörs. Bolagets fullständiga norska namn är SPCS-Gruppen ASA. SPCS-Gruppen är resultatet av samgåendet mellan de två marknadsledarna, SPCS- Gruppen ASA (tidigare PC-Systemer Norge ASA) och Scandinavian PC Systems AB (publ). SPCS-Gruppen är ett ledande skandinaviskt programvaruhus med ett rikstäckande återförsäljarnät i Norge och med Sveriges största distributionsnät för ekonomisystem via direktförsäljning. Bolaget har 30 procent av marknaden i Norge och Sverige. Information om det nya bolaget. - Omsättningen för SPCS-Gruppen var 1998, 296 MNOK med ett rörelseresultat på 47 MNOK efter avskrivningar. - Omsättningen första kvartalet 1999 ökade från 61 MNOK till 82 MNOK och rörelseresultatet per aktie ökade från 0,13 NOK till 0,21 NOK. - Kompletterande verksamheter i Norge och Sverige. SPCS-Gruppen ASA (tidigare PC-Systemer Norge ASA) utvecklar programvaror och arbetar främst med mellanstora företag. Scandinavian PC Systems är Sveriges största leverantör av administrativa program till mindre företag i Sverige. - Kompletterande geografisk täckning, Norge respektive Sverige, något som ger nya marknader och kunder och därmed intäktssynergier. - Kostnaden för programutveckling i SPCS-Gruppen förväntas sjunka från ca 20 procent av omsättningen 1998 till ca 15 procent. - SPCS-Gruppen har per 28 juni 1999 ca 6 000 aktieägare och handlas på både Oslo Börs och Stockholms Fondbörs. SPCS-Gruppens strategi. - Fortsatt utvidgning av försäljnings- och marknadsnätet i Norge och Sverige. - Fortsatt utveckling av produktportföljerna baserat på komponentteknologi. - Förvärv av bolag med solid kundbas och behov av ny teknologi. SPCS-Gruppen ASA (tidigare PC-Systemer Norge ASA) har sedan 1983 utvecklat ledande ADB-lösningar till den norska marknaden. 1998 blev en ny produktserie lanserad med ny teknologi (COM/DCOM) som bland annat möjliggör full drift över Internet. Scandinavian PC Systems har sedan 1984 vuxit till Sveriges största leverantör av ekonomisystem och har ett välkänt marknadsnamn. Bolagets kundbas omfattar mer än 150 000 kunder och har levererat mer än 400 000 administrativa program. Största andelen av bolagets försäljning sker via direktförsäljning och Internet. Oslo 28 juni 1999 Tom Scharning Koncernchef och VD SPCS-Gruppen ASA För ytterligare information kontakta Tom Scharning i Norge: +47 23 15 80 80 eller mobil: +47 92 01 46 00 Jan Älmeby, vice Koncernchef i Sverige: 0470 - 72 72 00 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/06/28/19990628BIT00170/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/06/28/19990628BIT00170/bit0002.pdf