Intervju med Claes Kollstedt, Teknisk Chef, Scandinavian XPO

Hej Claes Kollstedt!

Claes arbetar som Teknisk Chef på Scandinavian XPO och vi träffade honom innan han gick på semester efter en minst sagt ganska annorlunda vår.

Hur länge har du jobbat här och vad gjorde du förut?

Jag har jobbat här sedan september 2019. Innan det så arbetade jag som Scenchef och ansvarig för alla scener på Gröna Lunds Tivoli, vilket innebar ca 400 framträdanden på fem olika scener under 127 dagar. Det var allt från barnföreställningar, dansband, trubadurer och tv-produktioner till konserter med stora världsartister, oftast allt på en och samma dag.

Hur skiljer sig ditt nuvarande arbete från jobbet på Grönan?

Det skiljer sig rätt mycket. Vi är än så länge i planerings och projekteringsstadiet, så jobbet just nu, innebär mest planering. Under nästa år blir det helt annorlunda då det blir leverans på plats med allt vad det innebär. Jag tänker att det finns mycket av det jag gjort på Grönan som kommer att vara applicerbart på verksamheten här ute, som logistik till exempel.

Vilka är dina viktigaste uppdrag fram till Scandinavian XPO öppnar?

Att få allt på plats i arenan till öppning. Allt från möbler, inredning, konferensutrustning, teknik, sophantering, personal och så vidare. Det gör jag i nära samarbete med våra samarbetspartners Mässrestauranger, Workman, Inspira samt en rad olika leverantörer. Alexander som är en av projektledarna för själva bygget är också en person som jag jobbar mycket tillsammans med just nu.

Vad tycker du är unikt med XPO i förhållande till andra event- och mötesarenor?

Vårt geografiska läge, nära och tillgängligt för flera stora städer samt Arlanda såklart. Våra lokaler är stora och rymliga, men kan enkelt delas av i många mindre rum med hjälp av blockväggar. 10 meter takhöjd, stort men ändå ”mysigt” och otroligt flexibelt. Här kan man producera allt typer av möten, event, mässor och evenemang.

Det har ju varit en annorlunda vår för många i och med Covid-19, hur har det påverkat dig?

Vi var korttidspermitterade en månad i mars/april. Det var en tillfällig nedgång men sen tog allt fart igen. Vi har självklart märkt av att det är tungt för många av våra samarbetspartners och leverantörer. Vår bransch är ju oerhört påverkad av Covid-19. Saker och ting tar lite längre tid än vanligt då många företag blivit tvingade att dra ner på sin verksamhet. Hoppas för allas skull att saker och ting sätter igång igen till hösten och vintern.

Till sist; vad ser du mest fram emot nästa år när Scandinavian XPO öppnat?

Att få ”liv” i huset. Att få träffa människor och tillsammans med kollegor och partners genomföra olika typer av evenemang. Längtar till den dagen när det strömmar in folk genom portarna och vi alla är på plats tillsammans, och möter kunderna och deras gäster.