OM ATT TÄNKA OM OCH TÄNKA FRAMÅT

Report this content

Hälsade på hos Scandinavian XPO:s samarbetspartner Workman Event för att prata lite med grundaren Hansi Sundström och projektledaren Linus Lundin om verksamheten, branschen, nuläge, samarbetet med Scandinavian XPO och tankarna kring framtiden.

Workman Event har funnits i över 20 år och är ett stort fullservice-företag när det gäller mässor, event och olika typer av evenemang. Förra året fanns planer på att expandera utomlands som ett av branschens största företag. Idag ser livet lite annorlunda ut.

Hur har ni det nu?

Pandemin har förändrat vardagen för många företag i upplevelsebranschen, och Workman är ett av dem. Hårt arbete, långa relationer och fantastiska medarbetare har möjliggjort en fantastisk utveckling som förändrades över en natt. Men som Hansi säger:

-Man får helt enkelt tänka om när världen förändras så abrupt. Försöka hitta nya vägar även om det känns tungt vissa dagar. Det sorgligaste är att vi inte kunnat ha kvar all vår personal som vi alltid månat om, och som varit med och skapat vårt företag. Hansi fortsätter;

-Och spana efter, och försöka skapa nya möjligheter, välja andra vägar och försöka lära sig nytt. Utvecklingen går mot det digitala och vi skapar just nu studios, i samarbete med Scenteknik, för att möta efterfrågan på digitala möten

-Men man glömmer snabbt säger Hansi och skrattar, vem vet vad vi gör om tio år, antagligen så är hybrid-mötena här för att stanna, och de har ju den stora fördelen att alla har möjlighet att kunna ta del av upplevelser och möten, även om det är på avstånd.

Vad är ni mest stolta över hittills?

-Att vi nådde målsättningen vi satte från början, att bli ett av branschens största företag, när vi startade för drygt 20 år sedan, även om det tog lite längre tid än vi tänkt. Att vi byggt vår verksamhet med egna resurser, att vi vuxit organiskt. Över alla våra medarbetare, känslan vi tillsammans skapat i företaget och alla bra samarbetspartners vi haft under åren.

Linus fortsätter:

-Sen är vi extremt bra på logistik, som t ex när vi har projekt och leveranser till olika evenemang över hela Sverige samtidigt. Alla ställer alltid upp. Våra verkstäder är något vi också är väldigt stolta över.

Vad ligger fokus idag?

-Fokus ligger idag som sagt på det digitala men också på grafisk produktion i form av skyltning, utställningar, butiksinformation och så vidare. Vi har bland annat jobbat med Sjöhistoriska museet och Naturhistoriska museet, Tillväxtverket och butikskedjor senaste tiden. Det finns kunder, men alla avvaktar just nu, de flesta jobbar mer småskaligt och istället för stora event och mässor så blir det hybridmöten och mer lokala ”pop-up:er”.

-Sen är vi på nya mötes- och evenemangsarenan Scandinavian XPO just nu och installerar bland annat ekbänkar och innertak, hjälper till med logistik och transporter samt har även designat och ska tillverka deras receptionsdisk inför öppningen vid årsskiftet. Jag har följt Scandinavian XPO sedan idé-stadiet och ser fram emot vårt fortsatta samarbete när allt sätter igång.

Vad tänker ni om framtiden och konsekvenserna av situationen just nu?

-Jag tycker det är viktigt att ta hand om varandra i branschen även om man är konkurrenter och slåss om samma uppdrag. Vi ingår i olika konstellationer, t ex Expoforum, där branschen utbyter erfarenheter och försöker gör sin röst hörd när det gäller att hamna på politikernas agenda nu i och med Covid-19. Det har varit svårt att få gehör för vår utsatta situation och hur den kommer att påverka framtiden.

-I andra länder i Europa får mäss- och evenemangsbranschen ekonomiskt stöd, och jag, med många andra, är förvånade över att man i Sverige håller på att låta en hel bransch gå i graven utan att man ger något riktat stöd då vi har näringsförbud. Alla anläggningar jag känner till har ställt om till säkra möten för att klara kraven på distans och smittskydd, och är det något som vi är bra på i vår bransch så är det säkerhet och logistik. Så är det sen gammalt.

-När arenorna och hallarna börjar användas till annat finns risken att vi tappar i utveckling, innovation och konkurrenskraft i förhållande till arenorna utomlands. Förhoppningen är att allt börjar komma igång snart även om jag tror att de stora samlingarna av människor är en bra bit bort i tiden.

Hansi avslutar:

-Vi jobbar på och kommer att finnas kvar samt anpassa oss till en ny mötesbransch och värld. Vi har en bred kompetens som vi kommer få stor användning av även i framtiden.

Som avslutning tog vi en tur i verkstäderna med Linus som visade oss ett lager stort som IKEA och imponerade verkstäder med snickeri, målarverkstad, skylttillverkning och affischtryck. Här kan man tillverka allt från ax till limpa inom mäss- och evenemangsbranschen.

Det blev en bra förmiddag.

Tack Hansi och Linus!

Taggar: