Vad händer på Nordens närmaste mötesplats två månader innan öppning?

Vi träffade VD Staffan Littmarck för en pratstund där han berättar om sina dagar på Scandinavian XPO, hur det känns nu när det närmar sig öppning, och om hur pandemin påverkat verksamheten.

Två månader till öppning av nya arenan i Arlandastad, hur känns det?

Det är en mycket spännande tid nu. Alla som varit involverade i planering och projektering har med sig erfarenheter från arenor, evenemang och teknik på hög nivå. Nu får vi se allt förverkligas, vilket är otroligt kul!

Hur ser dina dagar som VD ut?

Tillsammans med fantastiska medarbetare visar vi anläggningen för kunder i stort sett varje dag. Vi bygger upp digitala verktyg för bokning, projektledning och ekonomi. Vi installerar teknik och inredning i huset. Och vi slutför just nu arbetet med hållbarhetsplan, arbetsmiljöplan, brandplan och krisplan. Det är helt enkelt fullt upp nu.

Hur har pandemin påverkat Scandinavian XPO?

Visst har vi påverkats men vi är också en del av en stor plan för området intill Arlanda. Det är ett långsiktigt projekt där kommunikationsnavet Arlanda med tåg, pendel, flyg och E4:an är, och blir, mer angeläget än någonsin nu. Människor kommer att röra sig mellan kontinenter och länder även efter Covid-19 och då är Scandinavian XPO, och liknande arenor intill stora internationella kommunikationsnav, viktiga alternativ för hållbara evenemang, mässor och möten. Nu jobbar vi också med vår ”Safe Event-plan” för säkra möten, bygger en tv-studio och dukar upp för stora pandemisäkra möten. Våra stora publika ytor (ca 14 000 kvm) är en bra förutsättning för detta.

Hur ser bokningsläget ut nu då?

Covid-19 har naturligtvis ställt till det även för oss. Kunder flyttar sina bokningar från våren 2021 till hösten 2021, och även in i 2022. Vi ser att ett kommande uppdämt behov kommer att ge oss tuffa högsäsonger framöver där bokningarna trängs med varandra.

För de som planerar för bokningar 2022 och 2023 gäller det att kontakta oss snarast.