”Vi tar tillvara den kraft som finns runt Arlanda”

Report this content

Arlandastad var området som för bara några år sedan sågs som en kvarleva från det kraschade 80-talet. Men Per Taube, entreprenör inom fastighetsbranschen, såg något annat. Följ med på resan från uträknad handelsplats till födelsen av Nordens största mötesplats mellan Stockholm och Uppsala.

Allt började med ett förvärv av en fastighet i Arlandastad för tolv år sedan. Det var en rekonstruktion och priset var lågt. Den tidigare verksamheten i form av en outlet hade inte fungerat. Till skillnad från alla andra såg fastighetsutvecklaren Per Taube att det fanns en framtid i den här fastigheten som låg granne med Sveriges största flygplats.

Per började efter sitt köp att studera vad som händer runt stora flygplatser i världen och insåg ganska snabbt att de flesta andra hade kommit mycket längre än Sverige med att utveckla städer kring flygplatser som egna destinationer.

– I alla tider har städer vuxit fram kring knutpunkter där människor möts, så varför skulle Arlanda vara ett undantag? säger Per.

Resan mot en modern flygplatsstad

En avgörande insikt för Per var att potentialen att utveckla en flygplatsstad som en egen destination låg i att antalet arbetstillfällen kunde dubblas. Med den vetskapen i ryggen bestämde han sig för att köpa upp all mark han kunde komma över i området genom bolaget Arlandastad Holding AB.

– Det här området var inte så hett på den tiden, för drygt tio år sedan. Arlandastad var lite av en udda fågel med dåligt rykte sedan krisåren under 90-talet och det var ingen som riktigt trodde på området. Men det gjorde det tacksamt att vara på köparsidan. Alla var väldigt glada när jag dök upp och ville köpa, berättar Per och fortsätter;

– Jag har aldrig varit rädd att gå mot strömmen om jag har känt mig övertygad. Jag trodde verkligen på det här och gör det fortfarande.

Bolaget…

De senaste åren har blivit ett kvitto på Pers övertygelse. Efter förvärv av mark följde arbete med planprocesser, infrastruktur och funderingar kring vilka verksamheter som man ville få till området. Strax därefter tog han genom sitt bolag Arlanda Holding AB initiativet till ett samarbete med Sigtuna kommun och Swedavia för att tillsammans skapa en modern flygplatsstad, vilket resulterade i företaget Airport City Stockholm, som ägs av de tre parterna.

Sedan dess har flygplatsstaden vuxit och idag jobbar omkring 27 000 människor inom flygplatsområdet inom olika näringar. De senaste fem åren har bygget varit i full igång och bolaget har gått från noll till att idag ha en balansomslutning på 4,5 miljarder – och då har endast cirka tio procent exploaterats av de möjligheter som finns genom alla nya detaljplaner.

– Vi har tillsammans med Swedavia och kommunen lagt grunden för en rejäl expansion och till 2030 vi står redo att hysa upp till 50 000 arbetstillfällen, säger Per.

…destinationen…

Att utveckla flygplatsstäder som egna destinationer är ingen ny idé. Snarare menar Per att det är Stockholm som har legat på efterkälken.

– Arlanda är en naturlig mötesplats och nu tar vi tillvara på den kraft som finns runt en flygplats – något som många andra redan gjort. Till exempel våra grannstäder Köpenhamn, Oslo och Helsingfors, säger Per.

Utvecklingen av Arlanda till en plats där flygplatsen inte bara utgör ett nav ur kommunikationssynpunkt utan även utvecklas till ett kommersiellt centrum, går enligt plan menar Per. Intresset bland företag att etablera sig på platsen har ökat exponentiellt sedan de drog igång arbetet på riktigt för fyra-fem år sedan. Och idag menar han att intresset nästan är större än de själva hinner med.

Men några utmaningar kvarstår. På Pers önskelista står bättre kommunikationer till området.

– En utbyggd tågförbindelse och en breddning av E4:an med ytterligare en fil hela vägen till Arlanda borde ha skett för länge sedan. Men samtidigt tror jag inte att det är omöjligheter utan kan vara önskningar inom räckhåll, säger Per.

… och arenan

Trots att vi lever i en tid som präglas av klimathot och flygskam tror Per att flyget alltid kommer att ha sin plats. Men att de möten vi faktiskt har ska genomföras så effektivt och med ett så litet klimatavtryck som möjligt. Och här spelar utvecklingen av den nya multiarenan Scandinavian XPO en viktig roll i Arlandastads erbjudande.

Idéen om en mässa är en vision Per har haft ända sedan starten. Han har till och med försökt att ta ett initiativ om att försöka köpa och flytta Stockholmsmässan till Arlanda.

– Men nu bygger vi istället vår egen arena, vilket förhoppningsvis kommer att sätta Airport City Stockholm ännu mer på kartan, säger Per och fortsätter;

– Min förväntningar är jättehöga – att skapa Scandinavian XPO är kanske det viktigaste vi någonsin har gjort. Om satsningen lyckas kommer det att ge stora effekter på allt annat runtomkring och fungera som en motor för hela utvecklingen i området.

Just rena mässor tror dock Per inte kommer att öka avsevärt, däremot event – och framför allt möjligheten att kunna erbjuda en arena där mässa och event kan kombineras.

– Vi kommer ha en väldigt konkurrenskraftig produkt när Scandinavian XPO öppnar i november 2020. Allt kommer att vara toppmodernt, vi har möjlighet att erbjuda många hotellrum i anslutning till arenan och detta i anslutning till en flygplats några minuter bort. Ett erbjudande som innebär att dyra timmar inte äts upp av logistik och onödig restid, säger Per.

Samma affärsidé som Apple

– Jag brukar säga att vi har samma affärsidé som Apple – vi har hårdvaran och infrastrukturen i form av ett stort markområde, där vi ska hitta olika appar och företag som passar in i vårt system och bidrar till varandra. I det avseendet tror jag Scandinavian XPO är en superapp, säger Per och avslutar;

– Jag är övertygad om att det finns massor av appar och företag som skulle passa här som jag inte har tänkt på men som kanske du som läser den här texten kommer på och hör av dig.