ScandiNova blir majoritetsägare i IECO, kompletterar sitt produktutbud med kraftförstärkare och precisa kraftaggregat

Report this content

Uppsala, 4 april 2023. ScandiNova Systems AB, ledande inom utveckling och produktion av pulsade högspänningsaggregat och magneter, tillkännagav idag förvärvet av majoriteten av aktierna i International Electric Company (IECO). IECO är en väletablerad tillverkare av kraftförstärkare och precisa kraftaggregat för den globala sjukvården, forsknings- och industriella marknaden. Med detta förvärv vill ScandiNova bredda sitt produktutbud, addera nyckelteknologi och kompetens för att nå framtida mål.

"IECO passar perfekt ihop med ScandiNova när det gäller att erbjuda avancerade lösningar för samma kundsegment. Vi förväntar oss att bättre kunna möta den ökande efterfrågan från kunderna på integrerade system och helhetslösningar, samtidigt som vi breddar vår kundbas inom nya tillämpningar som t.ex. medicinska röntgensystem", säger ScandiNovas VD Niklas Edling.

"Jag är mycket glad över denna viktiga milstolpe för vårt företag och de möjligheter som den innebär för både ScandiNova och IECO.  Vi delar en gemensam vision om att tillhandahålla avancerade lösningar till våra kunder, och jag tror att detta förvärv kommer att göra det möjligt för oss att nå våra mål tillsammans", säger Kimmo Alho, VD på IECO.

Förutom att utöka ScandiNovas produktsortiment ger förvärvet av IECO också ytterligare expertis inom områden som design och produktutveckling. Liksom ScandiNova har IECO under många år legat i framkant när det gäller teknologi och innovation och fokuserat på att tillhandahålla produkter med ledande prestanda och tillförlitlighet.

"Jag är väldigt glad över att samarbeta med ScandiNova och ser en stor potential i att kombinera våra teknologier för att förbättra våra kunderbjudanden. Jag ser fram emot att arbeta nära det talangfulla teamet på ScandiNova för att driva innovation och skapa ännu mer avancerade lösningar för våra kunder", säger Rauno Aaltonen, CTO på IECO.

Kimmo Ahlo och Rauno Aaltonen kommer att finnas kvar i bolaget både i sina operativa roller och som delägare.

Förvärvet av IECO är en del av ScandiNovas långsiktiga strategiska vision att utöka sitt utbud av kritiska delsystem för den medicintekniska, vetenskapliga och industriella marknaden. Företaget har genom förvärvet nästan 200 anställda och ser mycket positivt på den framtida utvecklingen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Erik Sundström, Head of Communications, ScandiNova Systems AB, +46 70 395 33 95, erik.sundstrom@scandinovasystems.com.

Om IECO

IECO tillhandahåller delsystem och precisionsinstrument för den globala sjukvården, forsknings- och industriella marknaden. Produkterna finns i system för medicinsk röntgen och cancerbehandling, vetenskapliga instrument och olika industriella användningsområden, t.ex. system för kraftgenerering och halvledare. Företaget är beläget i Helsingfors, Finland, och grundades 1974.

Om ScandiNova

Tack vare sin banbrytande teknologi är ScandiNova världsledande inom utveckling och produktion av pulsade kraftsystem med höga effektnivåer och magneter för användning inom medicinteknik, forskning och industriella tillämpningar. Företagets produktsortiment omfattar pulsmodulatorer, generatorer, nyckelfärdiga RF (Radio Frequency) -system, E-gun modulatorer, magneter och spolar.

Mer än 95 % av produktionen exporteras till kunder i över 50 länder, främst i Europa, Asien och Nordamerika. ScandiNova grundades 2001 av personer med lång kommersiell och teknisk erfarenhet av applikationer inom pulsade kraftsystem. Företaget har totalt 160 anställda, med huvudkontor i Uppsala, dotterbolagen ScandiNova KK i Japan och Scanditronix Magnet i Vislanda samt försäljningsrepresentanter i nyckelregioner runt om i världen.

www.scandinovasystems.com