• Scandlines/

Inga väntetider mellan Sverige och Danmark - nu startar samarbetet mellan Scandlines och HH Ferries

Report this content

Idag går startskottet för det långsiktiga samarbetet mellan Scandlines och HH Ferries på linjen mellan Helsingborg och Helsingör. Med upp till fem avgångar i timmen ska servicen förbättras och väntetiderna bli nästintill obefintliga för resenärerna. Ett krafttag för att bemöta konkurrensen från Öresundsbron och samtidigt stärka infrastrukturen i regionen

De senaste åren har resenärerna mellan Sverige och Danmark allt oftare valt den sydligare vägen över Öresundsbron, och färjelinjerna på Öresund har tappat i tillväxt. Diskussioner om samarbete mellan Scandlines AB och HH Ferries har förts under flera år men i juni i år kom rederierna fram till ett beslut. – Idag startar samarbetet mellan HH Ferries och Scandlines för att göra det enklare för kunderna att resa med färja. Men målet är inte bara att skapa en bättre förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, utan också att stärka infrastrukturen i norra Öresundsregionen. Med vårt samarbete är vi en motkraft till Öresundsbron även på lång sikt, säger Henrik Rørbæk, linjechef på Scandlines Helsingborg – Helsingör. I ett första steg koordineras de båda rederiernas tidtabeller så att det alltid finns en färja i hamn. Med en och samma biljett, som kan köpas antingen på webben eller i drive in, kan kunderna själva välja att resa med den färja de önskar väl på plats. Enkelt och bekvämt. – Samordningen av tidtabeller är en stor fördel för våra gäster. Vårt mål är att göra det så attraktivt som möjligt att resa med färja mellan Sverige och Danmark och koordineringen av tidtabellen är bara en av fördelarna. Nu kan resenärerna välja den färja som ligger inne vid kaj och därmed slippa väntetider, säger Henrik Rørbæk. Från och med idag betjänas båda rederiernas kunder i en och samma check in i Helsingör och planen är att terminalen i Helsingborg ska uppgraderas på samma sätt under 2010. Då kommer biljettköp, check in och kajlägen att vara gemensamma. – För att vara konkurrenskraftig måste man vara beredd att förändra sig. Vi har en spännande tid framför oss och det är glädjande att kunna erbjuda våra kunder nya och spännande produkter som passar deras behov, säger Henrik Rørbæk. 1 september 2009 Helsingborg